We zijn bezig met het telebuggy project.We stuiten echter op een probleem bij het maken van een bochtwe weten hoek alfa, hoe breed de buggy is en wat de linker en rechter voor lengte hebben afgelegd in cm. Verder weten we nog de x en de y coördinaat van punt B . Vij willen nu graag weten:
hoe we de de coordinaten van het draaipunt(M) kunnen berekenen
hoe we dan de coordinaten van punt C kunnen berekenen
Dark S
Student hbo - dinsdag 18 juni 2002
Antwoord
OKay, je weet: * hoek a; * coordinaten B; * (wegens de breedte van de buggy) coordinaten A * booglengte BC, en AD
Neem hoeka in radialen! Dan geldt: BC= a.BM
(dit kun je als volgt begrijpen: stel eens dat a = 2 was geweest, dan was BC een volle cirkel (een hoek van 2 , en stond er: omtrek = 2 .straal nu is het niet een hele omtrek, maar slechts een STUKJE cirkelboog, dat rechtevenredig is met de hoek a)
Nu weet je BM, en omdat je de coordinaten van B weet, weet je de coordinaten van M. (BM over de x-as in pos. richting)
verschuif nu het hele stelsel in gedachten zodanig, dat M in de oorsprong ligt.
Dan geldt:
(y-coordinaat C) Yc= BM.sina; Xc= -BM.cosa (dat minnetje staat er omdat je x-coordinaat negatief zou zijn in mijn verhaal. HAd je in je tekening de bocht naar links getekend, dan was het: Yc= BM.sina; Xc= BM.cosa