Ik ben momenteel bezig met het verrichten van een afstudeeronderzoek naar eerste -en tweedejaars studenten bij mij aan de hoge school in Breda. Er zijn in totaal 448 eerste jaars studenten, hiervan heb ik 335 enquetes teruggehad.
Voor de 33 tweedejaars studenten (specialisatie Sportmanagement) heb ik 27 ingevulde enquetes terug gehad. Ik weet/denk dat de representativiteit in orde is, maar hoe vertaal ik dit nu naar mijn onderzoeksrapport???
Kan iemand mij hiermee helpen??
mvg Chris
Chris
Student hbo - dinsdag 5 april 2005
Antwoord
Hoi Avanser......... of is het Avanzer ???
Jammer dat je je probleemstelling niet vermeldt, nu is het voor mij een beetje gissen. Met die eerstejaars studenten zit het wel goed. Een behoorlijke populatie en een hoge respons. Die tweedejaars is different cook !! Een populatie van slechts 33 studenten waarvan er dan wel 27 gereageerd hebben.
Het probleem zit hem in het volgende. Je wil vast geen uitspraken doen alleen voor deze groep eerste- en tweedejaars. Ik denk dat je daarmee ook iets zou willen in de toekomst en dan moet je die aantallen van 448 en 33 niet zien als populaties van studenten nu maar als steekproeven van studenten in de tijd. Het gevolg hiervan is dat die steekproef/respons van 335 eerstejaarsstudenten een goed en nauwkeurig beeld geeft wat je (mits het onderwijs gelijk blijft) ook naar de toekomst mag doortrekken.
Bij de groep van 33 studenten is niet het geval. Niet alleen betreft het hier een in aantal kleine groep. Ook zullen wellicht toevallige oorzaken een rol spelen aangezien het maar een klas betreft, hetgeen ook dan een uitspraak voor de toekomst onzeker maakt. Uiteraard kun je voor deze hele groep wel zeggen hoe de student dat dit jaar ervaart (een momentopname van deze groep op dit tijstip). De conclusies nu kun je uit je onderzoek helemaal in kaart brengen. Daar heb je dan ook alleen maar beschrijvende technieken voor nodig aangezien je de hele populatie hebt gevraagd. Uitspraken over de toekomst kun je daar dan echter niet aanhangen.