Tja, waarom doet men iets? In de eerste plaats zou je natuurlijk kunnen zeggen dat de wereld om ons heen bestaat uit allerlei vormen en figuren, en meetkunde stelt je in staat om die figuren beter te doorgronden. Daarnaast heeft de meetkunde ook een geheel eigen functie: veel mensen vinden niets mooier dan in een figuur allerlei eigenschappen te ontdekken en vervolgens te bewijzen dat wat ze zien ook echt waar is. In de oudheid was meetkunde al een vak met zeer hoge status. De bewijsvoeringen in de meetkunde scherpen vervolgens ook de geest. Je moet je daarbij wel realiseren dat men in die bewijsvoering het plaatje dat je er meestal bij maakt geen enkele rol laat spelen. Men bewijst puur op intellectuele kracht en niet op basis van hetgeen je denkt te zien. Het zal wel duidelijk zijn dat je daar pas na enige training toe in staat zult kunnen zijn.
De meetkunde werd tot ongeveer 1970 vanaf de brugklas van de middelbare school gedurende drie jaar onderwezen. Op een bepaald moment is men de programma's gaan moderniseren en is het vak naar de achtergrond verdwenen. Over de hele wereld schijnt er echter weer een sterk toenemende aandacht te zijn voor dit vak en in Nederland heeft het geresulteerd in een bescheiden kennismaking ermee in sommige profielen. Of je er, behalve de boven geschetste waarden, in vervolgopleidingen heel veel aan hebt wordt wel eens in twijfel getrokken. Maar: moet alles wat je doet altijd iets tastbaars opleveren?