Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Normaalvector

Ik weet wat een normaalvector is, en hoe je een vector kunt normaliseren. Maar voor mijn komende tentamen wordt verwacht dat ik de normaalvector kan berekenen van een polygoon. De polygoon is gedefineerd als het vlak dat gaat door de volgende punten:

(x1, y1, z1), (x2, y2, z2), (x3, y3,z3).

Als ik het goed heb begrepen maakt het ook nog uit of je clockwise of counterclockwise werkt. Hoe bereken ik de normaalvector in het geval van een clockwise coordinaatsysteem? En hoe bij een counterclockwise-systeem?

Willem
Student hbo - zaterdag 19 maart 2005

Antwoord

dag Willem

Beetje vreemd dat een polygoon hier gelijkgesteld wordt aan een vlak, maar goed: ik ga er maar van uit dat het hier gaat om een vlak door drie punten, waarvan een normaalvector gezocht wordt.
Kies een van de gegeven punten, bijvoorbeeld de eerste, en transleer het hele vlak zodat het door de oorsprong gaat.
Je houdt dan twee vectoren in het vlak over (voor het gemak even horizontaal genoteerd):
a = (x2-x1, y2-y1, z2-z1)
b = (x3-x1, y3-y1, z3-z1)
Bereken dan het uitproduct van a en b.
Om te normaliseren deel je deze door zijn eigen lengte.
Dit is een van de gezochte normaalvectoren, n.
De andere is hieraan tegengesteld.
Het drietal (a,b,n) is clockwise georienteerd, het andere drietal (a,b,-n) counterclockwise (of juist andersom, daar wil ik vanaf wezen...).

Anneke
woensdag 23 maart 2005

©2001-2024 WisFaq