Ik wil graag kijken of er een verband bestaat tussen de variabelen opleidingsniveau en het belang dat mensen hechten aan prijs. Het opleidingsniveau is ingedeeld in drie klassen (laag, midden,hoog) en voor prijs is door mensen een top 5 opgesteld, prijs kan dus op de 1ste, 2de..5de plaats staan. Als ik een kruistabel maak geeft deze alleen aan OF er een verband bestaat tussen de twee, in totaliteit. Maar geen afzonderlijke verbanden,of bijv lager opgeleiden prijs sign belangrijker vinden dan hoger opgeleiden. Moet ik dan toch een ANOVA gebruiken? Dankjewel!
De toegevoegde gegevens:
De vraag is als volgt: Kunt u in onderstaande tabel aangeven welke informatie voor u van belang was bij het maken van een keuze voor uw leverancier? (U kunt tot maximaal 5 aspecten aangeven, waarbij 1= het belangrijkst en 5= het minst belangrijk) 1 Prijs 2 Aanbieding 3 klantvriendelijkheid 4 Klantenservice/dienstverlening 5 duidelijkheid rekeningen 6 soort energie (groene of grijze energie) 7 Imago 8 negatieve publiciteit 9 klachtenafhandeling 10 of de leverancier in het bezit is van een vergunning 11 of de leverancier lid is van de geschillencommissie 12Anders, nl... (kan ingevuld worden)
In de spss database zijn dus mensen die een top 3 of een top 5 hebben aangegeven. Maar ook mensen die slechts een 1 hebben ingevuld, of zes 1en en een twee.
Extra informatie: Deze 12 puntens hebben we geclusterd tot 5 clusters, nadat we de correlaties hebben bepaald van de samengevoegde punten, te weten: Cluster 1= antwoord optie 1,2 Cluster 2 = 3,4,5,9 Cluster 3= 6 Cluster 4= 7,8 Cluster 5= 10,11 De rangordes zijn hiernaar aangepast.
Als er nog informatie ontbreekt, hoor ik het graag.
Groetjes, Marlies
Marlie
Student universiteit - woensdag 12 januari 2005
Antwoord
Hiermee kunnen we het wel...... of moet ik zeggen kunnen we het niet. Want niet voor elke variant die de onderzoek(st)er wenst te bedenken is er een statistische toets te ontwikkelen.
In jouw opzet vallen een aantal dingen op die vervolgens ook problemen met zich meebrengen. 1) In het algemeen. Hoe waardeer de niet gekozen items. Krijgen die een waarde of zijn dat missings in je analyse. 2) Er moeten maximaal 5 items uit je lijst geselecteerd worden maar sommige respondenten vullen maar 3 items in of zelfs maar één item in. Wanneer iemand slechts één item neemt. Hoe waardeer je dan de niet gekozen items. En is dat hetzelfde wanneer er 5 items gekozen zijn ? 3) Vervolgens moet de respondent items op volgorde zetten. Hierdoor onstaat afhankelijkheid in die zin dat als respondenten item imago op 1 selecteren dan kan item prijs daar niet meer komen. Deze afhankelijkheid is in strijd met de voorwaarden om bijvoorbeeld een Anova te mogen toepassen. Tja en als je dan vraagt op prijs in verschillende opleidingsgroepen verschillend gewaardeerd wordt dan kan dat best slechts een gevolg zijn van de verschillende waardering op het imago. 4) Daarnaast neem je oorspronkelijke variabelen in clusters samen. Op grond waarvan ?? en hoe?? Pak je dan het gemiddelde van de scores op die variabelen op neem je de som ?? Beide benaderingen leiden overigens tot vertekening bij de analyses/van het model.
Deze problemen los je dus niet meer op.
Ik ben bang dat de manier waarop je dit hebt opgezet het derhalve onmogelijk maakt om een statistisch toegestane techniek hierop los te laten. Uiteraard is de moraal dat je bij het opstellen van de vragen in een vragenlijst al voor ogen moet hebben welke statistische technieken je vervolgens dan wil/kunt toepassen. Zeker op universitair niveau.