Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Wat zijn de normale breukenregels?

Wat zijn de normale breukenregels die de kinderen op de basisschool al krijgen?

Laura
Docent - dinsdag 7 december 2004

Antwoord

Laura,
Ik heb nog maar pas een kleinzoon die het 6 de leerjaar Lager Onderwijs heeft afgestudeerd.Volgende eigenschappen moeten ze kennen en kunnen toepassen.
(a,b,c ... stellen gehele getallen voor)
1. a+(b/c)=(ac+b)/c (getal + breuk)(vermenigvuldig a met c en zet alles op noemer c)
2. a/b+c/b=(a+c)/b(noemers zijn al gelijk)(tel de tellers op en zet op 1 gemeenschappelijke noemer ).
3.(a/b)+(c/d)=(ad+bc)/bd (breuk + breuk, ongelijke noemers)(dus (a*d+b*c)/bd;kruislings vermenigvuldiging in teller zetten en delen door product van de der noemers.)
4.(a/b)-(c/d)=(ad-bc)/bd (breuk -breuk,ongelijke noemers ,maar niet zo dat het resultaat een negatieve breuk is.(zien ze pas later ,de negatieve getallen)(zelfde werkwijze als in puntje 3.)
5.(a/b)*(c/d)= ac/bd (breuk *breuk=(teller *teller) en (noemer * noemer)).
6. (a/b):(c/d)= a/b*d/c (breuk gedeeld door breuk is hetzelfde als de eerste breuk * de tweede omgekeerd).
7. a*(b/c) =(a*b)/c (getal * breuk is de teller van de breuk vermenigvuldigen met het getal en de breukstreep doortekken en de noemer is het getal c).
8. a:(b/c)= (a*c)/b (het getal vermenigvuldigen met de breuk omgekeerd).
Getallen kunnen altijd op noemer 1 worden gezet om zo de eerste 6 eigenschappen te kunnen toepassen.
Ik denk dat dit zowat alles is.

Men kan dan nog de gemengde breuk toevoegen als punt 9.,waarbij hier een voorbeeld:
(a) b/c=((a*c)+b))/c vermeinvuldig a met de noemer c en tel de teller er bij op.
3 4/7=3+5/7= ((3*7)+5)/7=26/7
Groeten van Hendrik

hl
dinsdag 7 december 2004

©2001-2024 WisFaq