Wat zijn de normale breukenregels die de kinderen op de basisschool al krijgen?
Laura
Docent - dinsdag 7 december 2004
Antwoord
Laura, Ik heb nog maar pas een kleinzoon die het 6 de leerjaar Lager Onderwijs heeft afgestudeerd.Volgende eigenschappen moeten ze kennen en kunnen toepassen. (a,b,c ... stellen gehele getallen voor) 1. a+(b/c)=(ac+b)/c (getal + breuk)(vermenigvuldig a met c en zet alles op noemer c) 2. a/b+c/b=(a+c)/b(noemers zijn al gelijk)(tel de tellers op en zet op 1 gemeenschappelijke noemer ). 3.(a/b)+(c/d)=(ad+bc)/bd (breuk + breuk, ongelijke noemers)(dus (a*d+b*c)/bd;kruislings vermenigvuldiging in teller zetten en delen door product van de der noemers.) 4.(a/b)-(c/d)=(ad-bc)/bd (breuk -breuk,ongelijke noemers ,maar niet zo dat het resultaat een negatieve breuk is.(zien ze pas later ,de negatieve getallen)(zelfde werkwijze als in puntje 3.) 5.(a/b)*(c/d)= ac/bd (breuk *breuk=(teller *teller) en (noemer * noemer)). 6. (a/b):(c/d)= a/b*d/c (breuk gedeeld door breuk is hetzelfde als de eerste breuk * de tweede omgekeerd). 7. a*(b/c) =(a*b)/c (getal * breuk is de teller van de breuk vermenigvuldigen met het getal en de breukstreep doortekken en de noemer is het getal c). 8. a:(b/c)= (a*c)/b (het getal vermenigvuldigen met de breuk omgekeerd). Getallen kunnen altijd op noemer 1 worden gezet om zo de eerste 6 eigenschappen te kunnen toepassen. Ik denk dat dit zowat alles is.
Men kan dan nog de gemengde breuk toevoegen als punt 9.,waarbij hier een voorbeeld: (a) b/c=((a*c)+b))/c vermeinvuldig a met de noemer c en tel de teller er bij op. 3 4/7=3+5/7= ((3*7)+5)/7=26/7 Groeten van Hendrik