Wij zijn twee Studenten die bezig zijn met een afstudeeronderzoek. Om de merkbekendheid en merkbewustheid van een merk binnen de Nederlandse groothandels en eindverbruikers markt te onderzoeken.Hiervoor hebben wij enquetes verstuurd en de respons tijd is vandaag geeindigd.Wij hebben meerdere doelgroepen. Soms is de hele populatie benaderd en soms maar een deel, omdat de grote van de populatie niet altijd bekend was. Het is ons erg onduidelijk of we voldoende respons hebben gehaald? Eerste doelgroep: bestaande groothandels 340, de respons is 49, dus 14.41 % Tweede doelgroep potentiele groothandel; aantal van deze groep was niet bekend, dan hadden we berekend dat je 384 moest nemen, maar dat leek ons wat weinig, we moesten de adressen aankopen en aan de hand van criteria door ons genomen hiervoor kwamen er 1068 adressen uit naar voren, we hebben deze hele groep benaderd en er 97 terug gekregen. Derde doelgroep zijn de eindgebruikers, deze adressen zijn ook aangekocht, en door geselecteerd te zijn op onze criteria (zoals bijv.meer dan 100 werknemers in dienst)kwamen we op 919 adressen uit. Wie van deze groep potentiele of huidige eingebruiker was, kon pas bekeken worden aan de hand van terug ontvangen enquetes. De respons was 142, waarvan 125 potentiele eindverbruiker bleek en maar 17 huidige eindeverbruiker. Hoe kan nu berekend worden of de respons voldoende is om een betrouwbaar onderzoek te hebben gedaan. En hoe groot is normaal gesproken de respons van een onderzoek om betrouwbaar genoemd te mogen worden?
Alvast heel erg bedankt!!
Met vriendelijke groet,
Mart en Nancy
Nancy
Student hbo - maandag 6 december 2004
Antwoord
Je respons bestaat uit 49 groothandels, 97 potentiele groothandels, 17 huidige eindgebruikers en 125 potentiele eindgebruikers. Gezien je opzet valt je weinig te verwijten. Wat je dwars zit is de lage respons bij potentiele groothandels en het feit dat je maar 17 huidige eindgebruikers hebt. Wat kan nu op basis hiervan geconcludeerd worden: De groep met 17 eindgebruikers is absoluut te klein om hierin kwantitatieve uitspraken te doen. Dat geldt eigenlijk ook voor de groep van 49 groothandels. Wellicht moet je in deze groep overgaan tot een kwalitatieve behandeling van je onderzoeksresultaten. Wanneer je kijkt naar de groep van 97 dan is bij kwantitatieve uitspraken over percentages de maximale marge (fout) = z·Ö(0,25/n) = 1,645·Ö(0,25/97) = ruim 8%. Dit is je onnauwkeurigheid bij een betrouwbaarheid van 90%. Wanneer je annalyses doet over alle groepen samen is het probleem dat je respons niet representatief is voor de populatie. Uitspraken over alle 4 groepen samen lijken mij overigens niet zo zinvol. Wanneer je in de 4 groepen wil vergelijken (mits in elk van de groepen dezelfde vragen worden vergeleken) dan kan dat wel wanneer je die 17 huidige eindgebruikers daar niet in meeneemt. Dus dan zou je nog drie groepen met elkaar kunnen vergelijken. Een chi-kwadraat toets is een voorbeeld van zo'n vergelijkende techniek.