Dan heb ik toch een vraag aan u, voornamelijk vanwege een argument aangebracht door mijn docent.
Mijn docent Statistiek argumenteerde dat niet zomaar bij een Likert- of Osgood-schaal de formule voor fracties gebruikt mag worden. Hij stelt dat het argument waarop de steekproef voor fracties is gebaseerd (wanneer het ene antwoord fout is, is het andere automatisch goed) niet kan gelden voor de Likertschaal. Het is niet zo dat wanneer volgens een enquête 70 procent van de mensen op tevreden stemt, op dat moment automatisch ook geldt dat 30 procent kiest voor voldoende.
Juist dit argument is het geheel waarop de binaire verdeling is gebaseerd. En ik vind het vrij cru om uit te gaan dat 80% tevreden tot zeer tevreden is...
QUOTE: Verder wordt bij een tevredenheidsonderzoek m.b.v. een Likertschaal vaak gekeken naar het percentage respondenten dat tevreden of zeer tevreden is. Wanneer dat maar boven de 80% zit.......... Dan hebben we het over fracties.
Wel stel ik ook meteen een vraag erbij(een van mezelf): Ik ben op dit moment bezig met een klanttevredenheidsonderzoek waarbij ik, vanwege het risico om alleen maar gemiddelde antwoorden te krijgen, met een 6 punts schaal werk.
Hoe kan ik hierbij de benodigde steekproefomvang berekenen?
Het bovenstaande was overigens niet om je argumenten af te branden, maar voornamelijk omdat deze argumentatie direct naar de prullenbak werd verwezen
Remko
Student hbo - woensdag 29 september 2004
Antwoord
"Mijn docent Statistiek argumenteerde dat niet zomaar bij een Likert- of Osgood-schaal de formule voor fracties gebruikt mag worden. Hij stelt dat het argument waarop de steekproef voor fracties is gebaseerd (wanneer het ene antwoord fout is, is het andere automatisch goed)"
Dan moet je docent maar eens beter lezen wat hierboven staat: Wanneer je geinteresseerd bent in het ene alternatief versus alle andere dan is het gebruik van fracties geen enkel probleem. Het argument "goed of fout" kan dus wel degelijk op een Likertschaal toepasbaar zijn! Vaak hebben bedrijven als doelstelling dat bijvoorbeeld hun service als goed of zeer goed beoordeeld wordt. Het percentage dat dan goed of zeer goed antwoordt op de vragenlijst mag uiteraard als fractie gezien worden. Daar is absoluut niets mis mee. Als je docent andere mening is toegedaan over deze situaties dan heeft hij/zij het bij het verkeerde eind. Mijn opmerking bij jouw quote was zeker juist.
Wel stel ik ook meteen een vraag erbij(een van mezelf): Ik ben op dit moment bezig met een klanttevredenheidsonderzoek waarbij ik, vanwege het risico om alleen maar gemiddelde antwoorden te krijgen, met een 6 punts schaal werk. Hoe kan ik hierbij de benodigde steekproefomvang berekenen?
Ook hier geldt, dat als je het principe voor fracties hanteert, je uit moet gaan van de berekening van de steekproefgrootte bij fracties. Daar rolt zo'n kleine 400 uit. Wanneer je zou meten met het gemiddelde van de waarnemingen uit de 6 puntsschaal dan moet je de steekproefgrootte bij een schatting van gemiddelden hanteren. Probleem is dat daar op voorhand weinig over te zeggen valt maar met die 400 zit je dan toch zeker wel goed.
O Ja. En ik weet dat het gemiddelde van een ordinale variabele (op een zespuntsschaal) eigenlijk niet toegestaan is. Maar als je daar iets zinnings mee zou willen is ook daar is ook daar wel een mouw aan te passen.
Het bovenstaande was overigens niet om je argumenten af te branden, maar voornamelijk omdat deze argumentatie direct naar de prullenbak werd verwezen.
Daar kan ik wel tegen, bovendien zijn mijn argumenten damn right zodat je de prullenbak maar weer eens moet nazoeken op de weggegooide waardevolle inhoud.
Met vriendelijke en collegiale groet (ook aan je docent)