Ik ben met een onderzoek bezig en stuur daarbij een vragenlijst naar 70.000 respondenten. Ik heb bij een bedrijf een online survey gekocht en heb betaald voor maximaal 5000 respondenten. Hoe weet ik of dat genoeg is voor een goede afspiegeling met 95% betrouwbaarheid? En waaraan hangt mijn nauwkeurigheid vanaf, hoe kan ik dit onderbouwen, of kan ik daar bijvoorbeeld zomaar 5% voor nemen?
Alvast bedankt,
groeten Bram
Bram M
Student universiteit - woensdag 15 september 2004
Antwoord
Dag Bram
Eerst wil ik even antwoorden op uw vraag over het kiezen van betrouwbaarheidspercentages. In uw opgave staat er 95 %. Dit wordt meestal gekozen in wiskundige vraagstukken, dit is zo een beetje de standaard. Hoe je dit kan onderbouwen? Wel, eigenlijk niet echt... Hoe groter het percentage, des te beter natuurlijk, maar hoe groot je dan precies moet gaan, dat moet je zelf beslissen:
STEL nu je eist een percentage van 95 %. Je berekent de vereiste steekproefgrootte en STEL die ligt boven de 6000. Dan heb je voor te weinig respondenten betaald. STEL nu, je hebt maar 5000 respondenten, dan kan je daar niets aan veranderen. Het enige dat je dan kan doen is je betrouwbaarheidspercentage verlagen, vb naar 85 % en dan zal je misschien we genoeg hebben met 5000 respondenten.
Net hetzelfde geldt voor die foutmarge. Hoe minder kans op fouten je wilt, hoe meer mensen in het onderzoek nodig zijn.
Zie je, alles hangt af van beide percentages, maar tergelijkertijd kan je ze ook zelf bepalen.
Wat de berekeningen betreft, wil ik u graag doorverwijzen naar een reeds eerder beantwoorde vraag, u vindt ze hier. Om deze berekeningen te kunnen doen, moet u wel beschikken over de vragen van uw onderzoek. Daarbij zal moeten verondersteld worden dat de ondervraagde "waarden" (proportie, getallen) voldoen aan de normale verdeling of op zijn minst de normale verdeling benaderen.
Interessante opmerking: stel je vraagt in je onderzoek of men ooit al een winkeldiefstal heeft gepleegd. De mensen die zullen reageren op je onderzoek, zullen dan meestal wel mensen zijn die dat nog nooit hebben gedaan, omdat de anderen dat niet durven te zeggen. Bijgevolg zullen je statistische onderzoeksresultaten sterk afwijken! Let dus op met "statische onderzoeken". Een goed onderzoek heeft van zoveel mogelijk aangesproken personen een antwoord nodig! (dit terzijde)