Tja.. 'k ben ook geen rekenwonder, maar zie boekje Aanpak blz 25 daarin staat het uitgelegd hoe je dat moet doen! Kun jij mij dan uitleggen waarom je moet vermenigvuldigen met het omgekeerde als je wilt delen door een breuk? Dit is wel handig en ik gebruik het ook nog steeds maar eigenlijk mag het zo niet meer aan kinderen worden uitgelegd.
Nadine
Student hbo - maandag 16 augustus 2004
Antwoord
In het boekje staat ongeveer zo'n aanpak:
Hoewel er niet 'echt' een voorbeeld staan van het delen van twee samengestelde breuken, lijkt me bovenstaande aanpak niet zo gek.
Is dat nu iets anders dan vermenigvuldigen met het omgekeerde?
Feitelijk doe je dan hetzelfde, als je goed kijkt! Ik weet niet of het nu 'eigenlijk' niet mag omdat dat leerlingen niet zouden begrijpen 'wat' ze doet... de vraag is of leerlingen bij de verhoudingstabel wel begrijpen wat ze doen? Of moet je eigenlijk altijd proberen te vermijden dat leerlingen niet 'echt' snappen wat ze doen?
Ik vraag me alleen soms af of je daar dan wel genoeg tijd voor hebt. Mijn insteek zou zijn dat je kinderen in de leeftijd 12-15 vooral 'handige' en 'werkende' instrumentele, technische vaardigheden moet leren (en proberen inzicht te bieden als ze daar aan toe zijn!), maar je toch niet al te veel moet bekommeren over de diepere inzichten. Zoals je weet zijn kids op deze leeftijd toch meestal met hele andere dingen bezig. Als ze wat ouder zijn kunnen/kennen ze in ieder geval dan een hoop kunstjes, vinden rekenen en wiskunde misschien zelfs wel leuk omdat het werkt! Als je dan later eens gaat praten over het 'waarom' en de 'diepere' betekenis dan kunnen ze in ieder geval ook iets uitrekenen en daar kan je dan over praten!
Maar ik realiseer me dat dit niet echt een populair standpunt is, maar volgens mij heb ik daar wel gelijk in...