Ik heb een vragenlijst opgesteld waarbij de respondenten een verpakking van een product moesten beoordelen. Dit hebben ze gedaan aan de hand van 8 aspecten: 5a Oubollig/modern 5b Goedkoop/duur 5c Lelijk/mooi 5d Basic/luxe 5e Niet kwalitatief/kwalitatief 5f Verpakking spreekt niet/wel aan 5g Past niet/wel bij mij 5h Merknaam spreekt niet/wel aan Deze zijn gemeten op een 7-puntsschaal (bijv. 1= oubollig, 7 = modern)
Vervolgens heb ik gevraagd of men dit product zou willen kopen indien het in de winkel kwam, met een 7-puntsschaal (1 = zeer onwaarschijnlijk, 7 = zeer waarschijnlijk)
De vragenlijst is onder twee verschillende groepen afgenomen. Bij de vragenlijst van groep 1 is een merknaam aan de verpakking toegevoegd en bij de vragenlijst van groep 2 is geen merknaam aan de verpakking toegevoegd.
Nu wil ik graag testen of het toevoegen van die merknaam een positieve invloed heeft gehad op de beoordeling van de verpakking en zo op de koopintentie.
Welke toets moet ik nu doen??? En moet ik nu eerst een factoranalyse doen?
Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen
Groetjes Esther
esther
Student universiteit - zondag 25 juli 2004
Antwoord
Een probleem moet je in ieder geval onderkennen: De variabelen zijn van ordinaal niveau. Dat betekent dat strikt genomen technieken als verschiltoetsen voor gemiddelden en naar mijn weten ook de factoranalyse niet aan de voorwaarden voldoen. Dat moet je je in ieder geval even realiseren.
Vervolgens kun je (mits je behoorlijk wat respondenten hebt) deze technieken toch wel toepassen waarbij je je eventueel verschuilt achter de centrale limietstelling die aangeeft dat het gemiddelde van dergelijke variabelen een normale verdeling heeft.
Wat zijn nu de mogelijkheden om te bekijken ? Wanneer je echt wil toetsen dan kun je het volgende doen. 1) met een chi-kwadraattoets toetsen of er verband is tussen bekendheid van het merk en elk van de (eerste 7) afzonderlijke kenmerken die bij vraag 5 genoemd zijn. Hieruit haal je of/welke verpakkingsbeoordelingen beinvloed worden door de kennis van het merk.
2) met een chi-kwadraattoets toetsen of er verband is tussen bekendheid van het merk en de koopintentie. Hieruit haal je of de koopintentie beinvloed wordt door de merkbekendheid.
Let wel, de bekendheid van het merk is hierbij de verklarende (onafhankelijke) variabele. Met de centrale limietstelling in het achterhoofd mag je ook wel deze chi-kwadraattoetsen vervangen door verschiltoetsen voor gemiddelden (t-test). Deze toets is wat krachtiger.
Of de factoranalyse (uitgevoerd op de componenten van vraag 5) nou zoveel toevoegt is maar zeer de vraag. Uiteraard zou je dat kunnen proberen...........
Wanneer het een concreet onderzoek betreft (dus geen theoretische opdracht waarbij alles volgens het boekje moet) zou ik het toch anders aanpakken. Ik zou proberen om te kijken naar een multiple regressiemodel (afhankelijke variable: de score op de koopintentie) of een dicriminantanalyse (afhankelijke variabele koopintentie (ja,nee)). Voor de variabelen bij vraag 5 kun je dan ook de nodige informatie halen uit de onderlinge correlatiematrix. Ook de correlaties van de koopintentie met de beoordelingsaspecten van de verpakking kun je bekijken. Volgens mij valt op deze manier nog het beste resultaat te verwachten. Ook hier zou je uiteindelijk interval/ratio variabelen moeten gebruiken maar je kunt bij de regressie achteraf makkelijk zien hoe goed het model geweest is.