Wij houden onze praktische opdracht over snelheidsmeting en zijn ons nu bezig aan het houden met radar. Hierbij is er een afwijking tussen de werkelijke snelheid en de gemeten snelheid. Deze heeft te maken met de hoek van 20° tov het wegdek. In de berekening komt cos 20° voor, maar wij snappen niet hoe deze berekening verder moet worden uitgevoerd. Wanneer bijvoorbeeld een auto werkelijk 100 rijdt, wordt een snelheid van 93 gemeten. We snappen dan wel dat cos 20°*100 wordt gedaan, maar waarom juist deze berekening. Zouden jullie ons daarmee kunnen helpen?
Hartelijk bedankt.
reaktie
Wanneer een auto met een snelheid 100 km/h rijdt (rijd hij dus over de aanliggende rechthoekszijde), wordt een snelheid gemeten van 93 km/h. Maar cos 20°=aanliggende:schuine == dus schuine=aanliggende:cos 20° == maar in de praktijk is het andersom, dan is het snelheid x cos 20°. Ik vraag me dan af hoe dat kan.
Sander
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 16 maart 2004
Antwoord
Mooi dat je hierover nadenkt, en niet klakkeloos een formule toepast! Je zou het als volgt kunnen interpreteren. De auto rijdt over de aanliggende zijde, zeg x meter per seconde, dus legt in 1 seconde x meter af. De radar meet de afstand tot de auto op tijdstip t=0 en tijdstip t=1. Het verschil van deze afstanden wordt als schatting s van de snelheid genomen.
Maar omdat de radar op tijdstip t=0 meet onder een hoek van 20°, is s geen goede benadering van x, maar wel van x·cos(20°) Het rode boogje is een cirkelboog met middelpunt de radar. Strikt genomen is s niet gelijk aan x·cos(20°), maar komt er wel dicht in de buurt. succes,