Ik heb morgen een proefwerk wiskunde en ik snap alles van standaardafwijking..hoe je dat moet uitrekenen enzo. Maar nu stond er dus ineens een vraag in het boek dat ik die standaardafwijking moest SCHATTEN(???). Normaal lijkt me dat niet zo belangrijk dat je moet weten hoe je moet schatten maar er ging zo'n hele paragraaf over dus ik moet het wel even weten eigenlijk. Maar er stond dus in van: geef uitgaande van de tabel met klassenmiddens een schatting van de standaardafwijking van de gelopen afstanden. ik zal de tabel hier even neerzitten:
Nou en het antwoord is dus 7, 22 cm(staat in het antwoordenboekje) maar ik snap dus echt niet hoe ze daar nou aan komen. Dat ze dat zomaar eventjes schatten...en aangezien ze nooit een uitleg of wat dan ook in dat boekje zetten hoopte ik dat ik op deze manier een antwoord kon krijgen. En ik hoop dat het ook een beetje snel kan..ja sorry maar ik heb dus niet zoveel tijd meer
evelin
Leerling bovenbouw havo-vwo - maandag 8 december 2003
Antwoord
Ik denk dat je in de war bent geraakt door het woord schatten. Als er gevraagd wordt om te schatten met behulp van de klassenmiddens, zit het schattende erin dat je niet de precieze meetgegevens hebt, maar alleen aantallen ingedeeld in klassen. Dat betekent dat je nooit meer de preciece standaardafwijking (of gemiddelde of ...) te weten kunt komen. De meest voor de hand liggende keuze is nu om de data in een klasse gelijk te stellen aan het klassemidden en hier mee verder te rekenen. In de bovenstaande som bereken je dus de standaardafwijking van de klassenmiddens met hun bijbehorende frequentie. Wanneer je dat doet komt daar 377,7516 uit. Hoe ze aan het antwoord 7,22 komen, begrijp ik niet. Uitgaande van de gegevens die jij gegeven hebt, is dit een onzinnig antwoord.