1. Ik kom hier echt niet uit. De beginvoorraad op 1-1-2003 van nieuwe auto's is 208800(exclusief BTW/Debet). Begin Liquide middelen is 5000(Kas&Bankgiro/Debet). Er is een afzet van 120 nieuwe auto's, dus hij koopt dit jaar 120 in en verkoopt er ook 120. Inkoop op rekening heeft 2 maanden krediet en Verkopen 1 maand. Nieuwe auto's blijven 1 maand in de showroom staan alvorens ze verkocht worden(ik weet niet of dit nog ergens voor van belang kan zijn). De verkopen op rekening over het hele jaar komt samen op €2.229.800(exclusief BTW) en de inkopen op rekening komt samen op €1.992.000(Exclusief BTW). Dit is dus over de afzet van 120 nieuwe auto's. Wat is nou precies de eindvoorraad in euro, nieuwe auto's( debet of credit) als je dit bekijkt?
2. De begin direct beschikbare liquide middelen in kas en bankgiro op 1-1-2003 is €5.000(debet). Er worden 66 oude auto's verkocht van €6.500(exclusief BTW) en inkoopprijs van €5.000(exlusief) per stuk en die worden per bank contant, dat wil zeggen binnen 5 dagen afgerekend. Alle onderhoudsbeurten worden contant afgerekend, alle beurten bij elkaar over dit jaar is samen €169.187. Er staat verder niks in het verhaal dat er dingen contant worden betaald/ontvangen. Liquide middelen worden toch veel te groot nu? Missen er nu dingen? Ik weet niet precies wat ik hier moet gebruiken om tot de eind liquide middelen op 12-31-2003 te komen of moet je gewoon verkoopprijs min inkoopkosten doen? Alvast zeer vriendelijk bedankt voor de moeite, want ik kom hier echt niet meer uit
met vriendelijke groeten,
sean
sean
Student hbo - maandag 20 oktober 2003
Antwoord
Hoi Sean,
1) de eindvoorraad is vrij eenvoudig: gewoon terug 208.800 debet. Er ontbreken gegevens om het nauwkeurig te berekenen (LIFO, FIFO en gewogen gemiddelden-methode zijn niet mogelijk), dus moet je het maar heel simplistisch bekijken. Beginbedrag is 208.800 + 120 auto's aan gemiddeld 16.600 per stuk (= 1.992.000 / 120) - 120 auto's 16.600. Bij de verkopen moet je immers opnieuw de aankoopprijs gebruiken. Eigenlijk klopt het niet helemaal doordat de wagens 1 maand in de showroom staan, zo worden er in januari auto's verkocht van het vorige jaar (misschien tegen een andere aankoopprijs aangekocht). Ook zal niet elke wagen aan dezelfde prijs gekocht en verkocht worden (verschillende modellen). Maar dit kunnen we niet oplossen wegens te weinig gegevens.
2) liquide middelen. Hier hebben we wel alles. Je ziet alleen iets over het hoofd. Maar laten we alles eens stap voor stap bekijken. Het best kan je alles gewoon boeken, dan zie je het best wat er gebeurd. Boekhouden hoort niet echt thuis op Wisfaq, dus zal ik het maar kort aanhalen en de bedragen geven bij alles (ik neem aan dat je de bijhorende boeking dan wel zal kunnen maken).
Laten we beginnen bij de aankopen: Aankopen: 330.000 (66*5.000) Terug te vorderen BTW: 62.700 (Is het 19% in NL, anders pas je het maar aan) @ Leveranciers: 392.700
Betaling binnen 5 dagen, dus 5 dagen later krijgen we de betaling: Leveranciers: 392.700 @ Liquide middelen: 392.700
Hetzelfde doe je voor de verkopen en dat wordt dan 510.510 debet op LM. Onderhoud wordt credit voor 169.187.
Waarschijnlijk ben je hier gestopt, maar het eerste deel van de vraag moet er waarschijnlijk nog bij. In het eerste deel staat namelijk ook van liquide middelen beginbedrag 5.000, dus vermoed ik dat die nieuwe wagens evengoed geboekt moeten worden. Zelfde jaar en zelfde firma, dus zelfde boekhouding. Aankopen geven 2.370.480 credit en verkopen 2.653.462 debet.
Dan zijn we er nog niet. Want op de aankopen en verkopen was er nog BTW en die moet afgerekend worden. Het saldo van Te Betalen BTW - Terug te Vorderen BTW = 103.992 en komt credit op LM.
Op 31/12/2003 ziet de rekening LM er dan als volgt uit: Debet: 5.000 510.510 2.652.462
Credit: 392.700 169.187 2.370.480 103.992
Je kan dan zelf wel de rekening sluiten en uitkomen op een debetsaldo van 132.613, wat een normaal bedrag is gezien de hoge bedragen.