Ik heb deze methode gehaald uit een andere scriptie, iemand met eenzelfde onderzoek. Hij heeft de volgende formule gebruikt: PB Health City Vught = Vojt/ TRjg
f Ó VO jt/ TR jg J=1 Waarbij; PBjgt=de waarschijnlijkheid dat een consument naar spotrcentrum j zal reizen vanuit verzorgingsgebied g in periode t. Vojt=de vierkante meters die in sportcentrum j wordt gebruikt voor sportbeoefening in periode t. TRjg=de reistijd in kilometers vanuit verzorgingsgebied g. f =het totale vloeroppervlak ã=de parameter, die het efefct weergeeft van de reistijd in kilometers op de mogelijkheid om te komen sprorten.
Zelf snap ik niet zoveel van deze formule. Maar het zou mooi zijn als ik met een formule de waarschijnlijkheid kan berekenen dat mensen in Vught komen sporten uit andere dorpen of steden, omdat het een heel groot sportcomplex wordt is de kans wel aanwezig.
Loes H
Student hbo - dinsdag 20 mei 2003
Antwoord
Eerlijk gezegd kan ik jouw formule niet echt goed lezen. Ik heb een iets andere formule maar die komt wel op hetzelfde neer: j is de index van het centrum te Vught met de index k loop je alle concurrende centra (inclusief je eigen zaak) binnen een ruim gebied af. Wanneer je Boxtel onderzoekt moet bijvoorbeeld ook de concurrenten in Eindhoven meenemen want die trekken ook aan de klanten in Boxtel. De i gebruik je om per (omliggende) plaats (en natuurlijk voor Vught zelf) de kans op bezoek van jouw centrum aan te geven. gk geeft de attractiviteit weer, dat zou je kunnen bepalen door de oppervlakten van alle zaken te gebruiken. dik is de afstand van het centrum van (omliggende) plaats i tot zaak k. l tenslotte is een constante die aangeeft hoe sterk de afstand doorweegt bij de keuze om naar een bepaald centrum te gaan. De formule wordt:
Maar dan komen de vragen:
Moet je die attractiviteit wel invullen door de oppervlakte van de zaken te nemen? Je zou bijvoorbeeld ook andere aspecten kunnen meewegen, zoals de aanwezigheid van voldoende gratis parkeerplaatsen op zeer korte afstand.
Hoe ga je die afstand meten? Ik stel voor van het centrum van de plaats waar je naar kijkt tot fitness center Vught de reistijd bepalen, de meeste routeplanners kunnen dat wel.
Wat is de waarde van die l. Dat is het allergrootste probleem. Hier zit ook een van de zwakke punten van deze methode. Je moet er namelijk maar een slag naar slaan. Die l blijkt van verschillende factoren afhankelijk. Bij supermarkten wordt gesuggereerd dat je bijvoorbeeld voor het platteland (minimaal) l=1,2 zou kunnen kiezen en voor stedelijk gebied (maximaal) l = 2,5 zou kunnen kiezen. Voor de regio Vught schat ik in dat je dan voor l = 1,6 zou kunnen nemen. Maar dat geldt voor supermarkten. Bij meubelzaken is men veel makkelijker bereid te reizen wat die l dan zou verkleinen. Misschien moet je voor een fitnesscenter (waar mensen moe en bezweet vandaan komen) die l wel iets verhogen, maar zeker niet al te veel! (1.8 of zo ?). Ik heb hier wel wat twijfels over. Dat zou je eigenlijk moeten nazoeken.
Het blijft een hoog gehalte natte vinger werk waarvan je je af moet vragen of je dat wel wil. De berekende kans heeft vervolgens ook alleen maar betrekking op de mensen die al fitnessen, dus niet op alle inwoners. De keuze is aan jou. Laat maar eens wat van je horen.