Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Steekproefomvang

Als stage-opdracht voer ik een imago-onderzoek uit voor een bedrijf. Dit bedrijf is opgedeeld in drie specialismen. Per specialismen wou ik zo'n 50 klanten benaderen met een enquete. Het bedrijf bevat in totaal zo'n 3000 klanten. Ik heb ergens gelezen dat als basisregel geldt dat je zo'n 5% van de totale populatie moet nemen. Klopt dit en zo ja, van wie is deze regel afkomstig? Zijn 150 klanten representatief en zo ja: hoe kan ik deze keuze onderbouwen?

ps. Ik ben communicatie-student,echt een leek met wiskunde, dus graag stap voor stap de uitleg.

mariek
Student universiteit - maandag 12 mei 2003

Antwoord

Het onderzoek wordt dus uitgevoerd onder klanten van het bedrijf. Nu is het de vraag wat het doel van je onderzoek is. Moet je uitspraken doen per specialisme, moet je misschien deze specialismen met elkaar vergelijken of gaat het er eigenlijk om om uitspraken te doen over het bedrijf in het totaal (dus NIET apart over specialismen).
Een andere zaak is hoe het met de klanten van deze specialismen zit. Hoeveel klanten zijn dat per sepcialisme, zijn dat verschillende klanten of is er overlap, in het laatste geval: hoe groot is die overlap en hoe ga je dan de steekproef trekken. Dit moet je eigenlijk eerst in kaart brengen.
"zo'n 5% van de totale populatie moet nemen" klopt in ieder geval zeker niet.
"150 klanten representatief" daar kun je weinig van zeggen.
ps..... bij communicatie geven ze toch ook marketing en marktonderzoek? Dan had je er wel wat meer van mogen weten.

Met vriendelijke groet

JaDeX

jadex
dinsdag 13 mei 2003

 Re: steekproefomvang 

©2001-2024 WisFaq