|
|
\require{AMSmath}
Tekentabel
Hallo,
Ik zit in ASO en doe 4 uur wiskunde. Ik leer nu over ongelijkheden wat niet zo moeilijk is, maar soms moet ik er dan een tekentabel van opstellen. Ik vind het redelijk moeilijk. Hebben jullie misschien tips hoe ik gemakkelijk een tabel kan opstellen en hoe ik weet of het negatief of positief is?
Merci!
xxx
2de graad ASO - zaterdag 25 april 2020
Antwoord
Het is lastig om een algemeen antwoord te geven, ik weet niet bij welk soort opgaven je een probleem hebt. Ik kan wel dit meegeven:
- Probeer van een functie alle nulpunten te vinden (dus: los op: y=0). Als de functie continu is, dan is de functie tussen twee naast elkaar gelegen nulpunten overal positief of overal negatief. Immers: als de functie tussen twee nulpunten van teken zou wisselen, dan moet er nog een nulpunt zijn.
Om erachter te komen of de functie tussen twee nulpunten in positief of negatief is, kan je één punt invullen. Als je een positieve uitkomst krijgt, dan is de gehele functie tussen die twee nulpunten positief. Vindt je een negatieve waarde, dan is de functie tussen die nulpunten negatief.
- Bij een quotiënt (dus: deling van twee functies) maak je op bovengenoemde wijze een tekenschema voor de teller en een tekenschema voor de noemer. Deze zet je recht onder elkaar.
Bedenk dan:
- Overal waar teller en noemer hetzelfde teken hebben, is het quotiënt positief (+ gedeeld door + is + en - gedeeld door - is -)
- Overal waar teller en noemer verschillend van teken zijn, is het quotiënt negatief (+ gedeeld door - is - en - gedeeld door + is -)
- Waar de teller nul is, en de noemer niet nul, daar is het quotiënt nul.
- Waar de noemer nul is, is het quotiënt niet gedefinieerd.
Hopelijk helpt dit. Anders moet je maar eens een concrete opgave insturen.
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 25 april 2020
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|