Loading jsMath...
 

De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Kwadratische problemen

 Dit is een reactie op vraag 74382 
Wat moet ik dan met de -0,5 doen? Want ik begrijp het nog steeds niet echt. En ik begrijp maar half wat u bedoelt in uw antwoord. Zou u het misschien makkelijker kunnen uitleggen voor mij?

Groetjes Cher.

Cher
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - zondag 23 november 2014

Antwoord

Je wilt weten voor welke waarde(n) van x de f(x) gelijk is aan nul.

Gegeven: f(x)=-0,5(x+2)(x-6)

Als je f(-2) uitrekent dan vul je x=-2 in. Dan staat er:
f(-2)=-0,5(-2+2)(-2-6)=-0,5·0·-8=0
Er komt dan 0 uit. Waarom? Omdat x+2 dan nul wordt en dan komt er 0 uit.

Er is nog een mogelijkheid. Neem x=6 dan staat er:
f(6)=-0,5(6+2)(6-6)=-0,5·8·0=0
Er komt dan ook 0 uit. Waarom? Omdat dan x-6 nul wordt.

De snijpunten met de x-as (daar waar f(x) nul is!) zijn dus:
A(-2,0) en B(6,0)

We noemen dat wel de nulpuntenformule. Je hoeft dus verder met die -0,5 niets te doen bij de nulpunten. Je kunt dus vrij makkelijk zien wat de snijpunten met de x-as zijn.



Hopelijk helpt dat?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 23 november 2014



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2025 WisFaq - versie 3

eXTReMe Tracker - Free Website Statistics