|
|
\require{AMSmath}
Re: Kwadratische problemen
Wat moet ik dan met de -0,5 doen? Want ik begrijp het nog steeds niet echt. En ik begrijp maar half wat u bedoelt in uw antwoord. Zou u het misschien makkelijker kunnen uitleggen voor mij?
Groetjes Cher.
Cher
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - zondag 23 november 2014
Antwoord
Je wilt weten voor welke waarde(n) van x de f(x) gelijk is aan nul.
Gegeven: f(x)=-0,5(x+2)(x-6)
Als je f(-2) uitrekent dan vul je x=-2 in. Dan staat er: f(-2)=-0,5(-2+2)(-2-6)=-0,5·0·-8=0 Er komt dan 0 uit. Waarom? Omdat x+2 dan nul wordt en dan komt er 0 uit.
Er is nog een mogelijkheid. Neem x=6 dan staat er: f(6)=-0,5(6+2)(6-6)=-0,5·8·0=0 Er komt dan ook 0 uit. Waarom? Omdat dan x-6 nul wordt.
De snijpunten met de x-as (daar waar f(x) nul is!) zijn dus: A(-2,0) en B(6,0)
We noemen dat wel de nulpuntenformule. Je hoeft dus verder met die -0,5 niets te doen bij de nulpunten. Je kunt dus vrij makkelijk zien wat de snijpunten met de x-as zijn.

Hopelijk helpt dat?

|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 23 november 2014
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2025 WisFaq - versie 3
|