De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Vijver

Wij mochten op de basischool absoluut niet de getallen omkeren. bijv. 10/5 daar 5/10 van maken of zo en nu moeten we dat wel maar dat snap ik niet. Hoe moet je die som op de goeie manier uitrekenen?

Antwoord

Je hebt gelijk: zomaar breuken omdraaien kan natuurlijk NIET. Maar er is wel iets anders:

Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Niet zo gek als je bedenkt dat delen 'eigenlijk' het omgekeerde is van vermenigvuldigen. Als je deelt door een breuk, dan is dat hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Als je een papiertje twee keer omdraait verandert er ook niet echt veel.

q607img2.gif

Maar dit kan ook anders:

Maar eerst eens schatting van het antwoord. 21/2 gedeeld door 12/3 gaat in ieder geval één keer... maar geen twee keer... dus het antwoord ligt tussen 1 en 2.

Je kunt nog beter zien hoe vaak het gaat als je breuken gelijknamig maakt.


Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vlakkemeetkunde
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:20-5-2024