De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Somteken

Los de volgende vergelijking op in R :
3x - 5√x - 2 = 0

Bestaansvoorwaarde is dat x$\ge$0 gezien deze onder de wortel staat.

Indien we deze vergelijking aanpassen naar:
-5√x = -3x + 2
Na beide leden tot de 2de macht te verheffen, en wortels met de discriminant te bepalen, krijg ik:
(x - 4) (x - 1/9) = 0

De oplossingen zijn volgens mij 4 en 1/9, welke beide aan de bestaansvoorwaarde voldoen.
Echter zou het juiste antwoord in mijn boek enkel 4 mogen zijn?

Alvast bedankt!

Antwoord

Hallo Sebastien,

Vul de oplossing x=1/9 maar eens in in de oorspronkelijke vergelijking, dan zie je vanzelf dat deze niet voldoet.
Je krijgt deze schijnbare oplossing bij het kwadrateren, wat je eenvoudig kunt zien bij dit voorbeeld:

x=-3

Beide leden kwadrateren:
x2 = 9

Dit zou opleveren:
x=-3 of x=3

Maar x=3 voldoet niet aan de oorspronkelijke vergelijking. Na kwadrateren moet je dus altijd de geldigheid van je oplossingen controleren door deze in de oorspronkelijke vergelijking in te vullen.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Statistiek
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024