De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Simuleren

Geachte heer/mevrouw,
Er is een vraag met de bovenstaande onderwerp beantwoord. Ik heb een opmerking over het antwoord van deze vraag.

Er is gezegd dat de oplossing van de volgende ongelijkheid

(3+15a)/(2a-1)>0, a<-1/5 en a>1/2 is. Maar met deze ongelijkheid kom ik op een andere oplossing, namelijk:

a>-1/5 en a>1/2. Ik weet dat dit niet klopt, maar ik weet ook niet hoe u op de bovenstaande antwoord bent gekomen.

Ik dank u wel.

Antwoord

Om tot dit antwoord te komen heb ik het volgende gedaan:

eerst vaststellen wanneer 3 + 15a positief is: als a groter dan -1/5

2a-1 is positief voor a groter dan ½

De breuk is positief als de noemer en de teller hetzelfde teken hebben. Dus alletwee positief of alletwee negatief

Dus gecombineerd geeft dit dat de breuk positief is als a kleiner is dan -1/5 of groter dan ½

Beantwoordt dit je vraag?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Rekenmachine
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024