De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Pi

Dank je wel, wat ik nog graag wil weten is of ik aan de oorspronkelijke vorm al had kunnen herkennen dat het hier om een tweedegraadsvergelijking gaat en niet een eerstegraads? Anders gezegd, is de graad van een vergelijking afhankelijk van de vorm, of zit deze 'opgesloten' in de vergelijking, ongeacht welke vorm de vergelijking aanneemt. Dus één vergelijking ALTIJD van één graad. Ik denk het tweede, omdat deze vergelijking volgens mij altijd een parabool met twee snijpunten op de x-as oplevert. Bij voorbaat dank, dit is echt zo handig dat ik vragen mag stellen.

Antwoord

Bij déze opgave was het direct zichtbaar, maar als je bijv. de vergelijking (2x - 4)/(x - 2) = x + 1 neemt, dan lijkt het qua bouw op jouw opgave en toch is dit weer niet van de tweede graad.
En (x3 - 5x + 11)/(x - 3 ) = x2 + 1 mag derdegraads lijken te zijn, maar is het niet.
Kortom, uitkijken!

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Getallen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024