De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Ik doe mijn profielwerkstuk ook over binair rekenen. Ik zat dit zo eens te lezen maar ik kom er eerlijk gezegd niet echt uit. Hoe ziet 'normaal' vermenigvuldigen er dan uit? Misschien snap ik dat wel, en laat ik dit achterwege. Groetjes.

Antwoord

Als je gaat kijken naar vermenigvuldigen met binaire getallen dan is dat vooral interessant omdat als je dat vergelijkt met 'normaal vermenigvuldigen' het eigenlijk veel eenvoudiger is. Als leerling van de lagere school heb ik de tafels van vermenigvuldiging moeten leren. Dat is handig als je getallen wilt vermenigvuldigen.

Voorbeeld

14 × 71 =

Zet de getallen onder elkaar:

q2907img1.gif

Wat je 'eigenlijk' doet is:

14 × 71 = 4 × 71 + 10 × 71 = 284 + 710 = 994

Bij het vermenigvuldigen van binaire getallen zijn de tafels van vermenigvuldigen wel heel erg simpel:

0 × 0 = 0
1 × 0 = 0
0 × 1 = 0
1 × 1 = 1

...en dat is (vergelijking bij het tientallig stelsel) wel weinig...

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermenigvuldigen kan je nog wel van alles vinden over vermenigvuldigen. Hopelijk kan je daarmee verder...!?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vergelijkingen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024