WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op vrijdag 22 november 2024

Kettingregel

Dag, van het eindexamen wisa vwo 2022-III snap ik niet hoe som 15 werkt. De eerste twee stappen.

Ik had nog een algemene vraag, vaak bij een opdracht kan ik niet op de eerste stap komen. Heeft u hier tips voor? Dit merk ik vaak bij mijn toetsen dat ik soms niet weet waar ik moet beginnen en daardoor de opgave niet kan maken. Als ik de uitwerkingen zie begrijp ik het vaak wel en krijg ik zo een 'oh ja' momentje.

Morgen is mijn toets. 🙏

A
9-7-2023

Antwoord

Hallo A,

Je moet de afgeleide dAH/dx bepalen bij:

q97811img1.gif

Schrijf de wortel als een gebroken macht:

q97811img2.gif

Als er had gestaan: AH = u1/2, dan was de afgeleide dAH/du=1/2·u-1/2
Maar omdat u nu een functie is van x, moet je voor dAH/dx nog vermenigvuldigen met de afgeleide van u naar x:

q97811img3.gif

Hierna schrijf je de negatieve macht weer als een breuk met een positieve macht in de noemer:

q97811img4.gif

Maak van de gebroken macht weer een wortel:

q97811img5.gif

Schrijf het geheel tot slot als één breuk:

q97811img6.gif

Zie vooral ook de Rekenregels voor machten, hier is gebruikgemaakt van de regels M7 en M8.

Wat betreft jouw algemene vraag: ik heb geen kant en klare tip voor je, maar ik adviseer met klem om bij het bestuderen van de stof niet alleen te letten op wat je moet doen, maar vooral ook waarom je iets doet. Als je bijvoorbeeld achteraf ontdekt dat je de kettingregel had moeten toepassen, bedenk dan niet alleen hoe je de kettingregel uitvoert, maar vooral ook waarom je op dat moment deze kettingregel moet toepassen. Wees pas tevreden als je bij elke stap ook begrijpt waarom deze stap handig of noodzakelijk is.

GHvD
9-7-2023


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#97811 - Differentiëren - Leerling bovenbouw havo-vwo