WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op vrijdag 22 november 2024

Re: Ontbinden in factoren

Hopelijk kan je bevestigen dan ik het juist interpeteer.

Dus wat je bij dit soort vragen doet (wanneer a niet gelijk is aan 1) is het getal van a te vermenigvuldigen met c (2x2=4) en naar het getal van b kijken (= -5) nu je die getallen hebt moet je 2 getallen vinden die opgeteld gelijk zijn aan b (-5) en vermenigvuldigd gelijk zijn aan c (4). In dit geval is dat inderdaad -1 en -4.

En nu kan ik er naast zitten maar nu je die 2 getallen hebt, vul je die als het ware in je gegeven i.p.v. het oorspronkelijk getal b. (onthoud wel dat je x vervangt dus noteer je wel -1x en -4x en niet gewoon -1 en -4. Dan heb je het volgende: 2x2-x-4x+2.

Nu is het enkel het gemeenschappelijke buiten haakjes zetten. Bij het linkerdeel (2x2-x) is dat x. dan krijg je tussen haakjes (2x-1). Bij het rechterdeel (-4x+2) is dat -2. dan krijg je tussen haakjes (2x-1). (Wat je tussen haakjes hebt moet overeenkomen met elkaar). En dan heb je het antwoord.

Hetgene wat je voor de haakjes had staan is het ene deel van het antwoord namelijk (x-2) en 2 overeenkomstige antwoorden van hierboven is het andere deel (2x-1).= (x-2) (2x-1)

jan
14-4-2018

Antwoord

Zoiets zal het zijn. Na de tweede regel wordt het vaag. Ik vul niets in. Wat er gebeurt is dat je $-5x$ splitst in $-4x$ en $-x$ en wel zodanig dat je een factor buiten haakjes kan halen. Dat is dan die $x-2$ en dat zal geen toeval zijn...

Het grappige is nog wel dat je dat ook om kunt draaien.

2x2-5x+2=
2x2-4x-x+2=
2x(x-2)-(x-2)=
(2x-1)(x-2)

Dat kan ook...

Er stonden in de oorspronkelijk antwoord een hele verzameling voorbeelden, dus dan zal het uiteindelijk wel helder worden.

WvR
14-4-2018


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#86090 - Vergelijkingen - Leerling bovenbouw havo-vwo