Gegeven is de functie f(x) = (x2 - 16)(x2+10)
De lijnen k en m hebben richtingscoëfficiënt -8 en raken de grafiek van f. Stel een formule op van k en van m.
Mijn aanpak:
Productregel $\to$ (2x) · (x2 + 10) + (x2 - 16) · (2x)
$\to$ 2x3 + 20x + 2x3 - 32x
$\to$ 2x3 + 2x3 -12x = 4x3 - 12x
Afgeleide gelijkstellen aan 0 $\to$
4x3 - 12x = -8
4x3 -12x -8 = 0
Abc formule
D= (-12)2 - 4 · 4 · -8 = 272
X = (-12 + wortel 272) / 8 v X = (-12 - wortel 272) / 8
X = 0.5615... v X = -3.5615...
X invullen in f(x) met ANS $\to$
(-0.5615.. 2 - 16)(-0.5615..2 + 10) = - 161.7926...
(-3.5615.. 2 -16)(-3.5615 2 + 10) = 77.0085...
K -8 · -0.5615.. + b = - 161.7926..
b = -157.3001866
K : y = -8x - 157
M -8 · -3.5615.. + b = 77.0085..
b = 48.51608..
M: y = -8x + 49
Ik kom niet helemaal op hetzelfde uit.Mark
17-6-2017
Hallo Mark,
Je vindt als afgeleide:
f'(x) = 4x3-12x
Echter, om een raaklijn te vinden, moet je deze niet gelijkstellen aan 0. In plaats daarvan moet je de afgeleide gelijkstellen aan de richtingscoëfficiënt van de raaklijn. Immers: in het raakpunt moeten de helling van je functie en de helling van de raaklijn gelijk zijn. Zo kom je aan de vergelijking:
4x3-12x = -8
Je herleidt deze vergelijking op nul, maar hierbij maak je een vergissing. Om het rechter lid nul te maken, moet je 8 optellen, dus links ook 8 optellen. Je krijgt dan:
4x3-12x +8 = 0
(En niet ...... -8 = 0!)
Maar: dit heeft niet zoveel zin, want dit is een derdegraads-vergelijking, geen kwadratische vergelijking. Je kunt dus géén abc-formule toepassen! Er zijn wel methodes om zo'n derdegraads-vergelijking op te lossen, maar die heb jij niet geleerd. Daarom moet je dit met je GR doen.
Op nul herleiden is dan niet nodig. Je wilt oplossen:
4x3-12x = -8
Dan voer je in:
y1 = 4x3-12x
y2 = -8
Met de optie Intresect vind je dan de waarde(n) van x waarvoor deze vergelijking klopt. De betekenis van deze oplossing(en) is:
Je vindt de waarde(n) van x waarbij de helling van de functie gelijk is aan -8. Op die punten heeft de raaklijn aan de grafiek dus ook de helling -8, precies wat de bedoeling was.
Is het zo duidelijker geworden?
GHvD
17-6-2017
#84644 - Differentiëren - Leerling bovenbouw havo-vwo