Hallo daar,
Onderwerp: Op nul herleiden
Waarom is
60a - a2 = 500
0 = a2 - 60a + 500
...en niet 0=a2 -60a -500
Graag wil ik hier nadere uitleg over!;)
En waarom is het:
x2 - 15x = 16
x2 - 15x - 16 = 0
...en niet
x2 -15x +16 =0
Alvast bedankt voor de moeite;))Ezra
19-6-2016
Bij $60a-a^2=500$ breng je $60a$ en $-a^2$ naar de andere kant. Dat wordt dan $-60a$ en $a^2$, je houdt dan links niks over en die $500$ blijft wat het was. Je krijgt dan:
$60a-a^2=500$
$0=a^2-6a+500$
Als je bij $x^2-15x=16$ die $16$ naar de andere kant brengt wordt het $-16$. Je krijgt daarom:
$x^2-15x=16$
$x^2-15x-16=0$
Helpt dat?
WvR
19-6-2016
#82450 - Vergelijkingen - Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo