Op rekeningen wordt telkens een wisselende rente aangegeven. Nu wil ik in excel een berekening maken zodat ik elke maand de mogenlijkheid heb extra geld te storten (alleen op de eerste vd maand) daar + het bedrag dat er al stond de rente (als jaarlijkse rente opgeven) te berekenen. Het probleem waar ik dus tegenaan loop is dat de rente niet evenredig is.Stel ik heb 120,- met een rente percentage van 10%, dan heb ik na een jaar 112,-, alleen is de rente na 1 maand niet 10%/12 = 1,- omdat indien je deze rente bij het totaal zet aan het eind van het jaar een iets hogere rente geeft (rente op rente).
Om nu precies te kunnen zien hoeveel ik nu bv na 3 maanden zou hebben moet ik dus kunnen berekenen hoeveel de rente per maand is en die zal dus rond de 1,- liggen maar niet precies
Wie kan mij daar een formule voor bedenken?ton mandos
23-1-2003
Beste Ton,
het is via Excel via een omweggetje te berekenen via de volgende formule:
EFFECT.RENTE(nominale_rente;termijnen_per_jaar)
Het eerste is de gewone intrest per jaar en het tweede het aantal maanden in een jaar (12).
Voorbeeld
EFFECT.RENTE(5,25%;4) resulteert in 0,053543 of 5,3543 procent.
Deze waarde moet je dan delen door het aantal termijnen en je hebt de juiste rente per termijn.
Enig nadeel is dat er nog een kleine afwijking is met de werkelijkheid, naargeland het aantal termijnen en de intrestvoet. De methode hietboven geeft alleszins een vrij goede benadering.
Groetjes,
Tom
tg
23-1-2003
#6904 - Wiskunde en economie - Iets anders