WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op vrijdag 22 november 2024

Looptijden berekenen adhv matrix

Beste wiskundige lieden.

Ik heb een vraag waarvan ik niet zeker wist of linear programmeren de beste categorie is, maar ik hoop het.

Ik speel een spel en wil een applicatie bouwen die dingen uit gaat rekenen. het speel gaat als volgt: er is een wereld en die heeft meerere spelers. elke speler heeft 1 of meer dorpen. deze zijn zichtbaar weergegeven op een kaart, in vakjes, als een soort tabel dus.

nu probeer ik achter het alghoritme te komen achter de loopafstand tijd maar ik kom hier niet uit.



in mijn link staat een plaatje, dit is een tabel die ik heb gemaakt in excell. de buitenste lijnen zijn de x en y as. op as 1,1 staat ons dorp. om van as 1,1 naar 1,2 te lopen kost dit 1 vakje looptijd. maar om van 1,1 naar 2,2 te lopen kost dit 1.41 vakjes looptijd enz.

Hoe kan ik adhv deze tabel de berekening/formule achterhalen? het lukt me niet

alvast bedankt!!!
groeten,
tony

Rens
16-10-2011

Antwoord

Hallo Tony,

Je vraag is mij niet duidelijk. Het lijkt erop dat je de formule wilt weten achter de getallen in je tabel. Maar deze tabel heb je al, in excel, dus ik zou verwachten dat je de formule al hebt.
De formule om de getallen te berekenen, is de stelling van Pythagoras. De (schuine) afstand van het ene vakje naar het andere, bereken je als volgt:

q65915img1.gif

Bijvoorbeeld: je bent in vakje (2,1) en je wilt naar vakje (5,4). Horizontaal is dit 5-2 stappen, en verticaal 4-1. De afstand is dan:

q65915img2.gif

Is dit andwoord op je vraag?

GHvD
16-10-2011


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#65915 - Lineair programmeren - Iets anders