Ik heb zelf een vraagstuk gemaakt en ik wil even weten of het te moeilijk is om aan mijn leerlingen te stellen.
Hier komt het:
Een kapitein is 2 maal zo oud dan zijn schip was toen de kapitein zo oud was dan zijn schip nu is. Samen zijn ze 56 jaar. Gevraagd de leeftijd van de kapitein nu en van het schip nu...
Groetjes en veel leerplezier...Marc Withofs
7-12-2002
Wat mij betreft (ook docent) zijn dit geen vragen die in een regulier proefwerk gesteld dienen te worden. In het verleden werd dit type vraagstuk bijna gecultiveerd, maar op dit moment passen ze naar mijn mening beter in een puzzelrubriek dan in een proefwerk. Als recreatie, bijv. tijdens een laatste les voor de vakantie, misstaat zo'n vraag natuurlijk niet; je belooft de eerste oplosser een reep chocola en de leerlingen gaan ervoor!Mijn grootste bezwaar zit in de wel erg grote rol die de taal speelt. Voor veel leerlingen, zowel allochtoon als autochtoon, is de taal tegenwoordig een struikelblok en daardoor komen ze niet meer toe aan de oplossing van het wiskundige probleem. Dat kan en mag toch nooit de bedoeling zijn van een opgave?
MBL
7-12-2002
#5811 - Vergelijkingen - Docent