Ik maak steeds fouten met nCr en kans berekenen met breuk. Soms gaat nPr ook fout. Ik weet niet wanneer je wat moet gebruiken?
Is daar een regel voor? Of hoe kan je weten nu moet ik dit gebruiken en nu dat? Ik weet dat je er inzicht voor nodig hebt, maar ook als je weet wat je met wat berekent dan kan je het ook weten. Ik hoop echt dat iemand me kan helpenLara
20-9-2008
De knop nCr gebruik je als je wilt berekenen hoeveel verschillende combinaties je kunt maken als je r objecten kiest uit een verzameling van n objecten, maar hierbij speelt de volgorde van de keuze geen rol.
Concreet: als je uit 12 voorwerpen er 5 mag kiezen, dan kun je 12 nCr 5 verschillende vijftallen kiezen. Het gaat er nu niet om of je bijvoorbeeld de volgorde A,B,C,D,E of E,A,C,B,D enz. enz. kiest. Elk van dit rijtje van 5 letters komt neer op het zelfde gekozen vijftal.
Wanneer je echter 5 objecten uit een verzameling van 12 stuks moet kiezen waarbij de volgorde wél van belang is, dán kom je met de knop nPr in aanraking. De 5 letters A,B,C,D en E kun je nu in totaal op 5! = 120 manieren permuteren (door elkaar haspelen) en elk van deze 120 manieren wordt nu als een andere keuze gezien.
Wanneer je welke knop moet gebruiken, hangt van de vraag af.
Als een leraar 5 leerlingen uit een groep van 12 moet kiezen om ze wat stapels boeken te laten versjouwen, dan maakt het niets uit in welke volgorde hij ze kiest. Dat is dan 12 nCr 5 keuzemogelijkheden.
Maar als hij er 5 moet kiezen die in volgorde van de keuze een bepaalde taak krijgen toegewezen, dán maakt de volgorde wel uit. Een andere keuzevolgorde leidt tot een andere taakverdeling.
Tja, wat het probleem met de breuken is, maak je niet erg duidelijk.
Bij breuken ben je vermoedelijk al bezig om kansen uit te rekenen. Het kan uiteraard altijd met je rekenmachine worden gedaan en tegenwoordig is men doorgaans ook met afgeronde waarden tevreden.
Als er meer problemen zijn, dan horen we het graag.
MBL
MBL
20-9-2008
#56530 - Kansrekenen - Leerling bovenbouw havo-vwo