WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op zondag 24 november 2024

Transformatie van een 3d vector

Ik probeer een 3d ruimtespelletje te maken, maar ik weet niet goed hoe ik de besturing moet maken. Elk ruimteschip ( en het kamerastandpunt). Heeft twee vectoren (met de oorsprong in het miden van het schip), waarvan 1 de richting aangeeft en de andere de bovenkant. Om mijn schepen goed te kunnen draaien moet ik het volgende weten.

ik heb twee 3 dimensionale vectoren: a en b. Ze hebben bijde lengte 1 en staan onder een hoek van 90ï¿1/2. Nu wil ik vector a draaien om de as die in dezelfde richting staat als vector b, over hoek n (graden of radialen maakt me niet uit)

Peter Prins
20-10-2007

Antwoord

Eenvoudigste oplossing. Neem c het uitwendig product van a en b. De lengte van c is ook 1 en deze vector staat loodrecht op a en b. Je nieuwe vector is nu acos(n)+csin(n).

os
21-10-2007


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#52602 - Anders - Student universiteit