Nog bedankt voor het antwoord. Nu weet ik tenminste hoe de som op te lossen zonder 'benadering'.
Als benaderen wel toegestaan is, lijkt me de eerste methode nu wel handiger. Aangezien je met de andere methode (ook) invoerfouten kan maken.
Maar ja, met goed opletten kan je die dingen redelijk voorkomen.
Bedankt iig!Lisanne
30-9-2007
Beste Lisanne,
Vergis je niet, maar het is nog steeds een benadering van de gegeven differentiaalvergelijking!
Je gebruikt nl. de berekende helling in het beginpunt en neemt dan aan dat de grafiek tenminste over een klein stukje (0,05) recht loopt. Daarmee bereken je dan het volgende punt, waar je een nieuwe helling berekent.
Al die kleine stukjes lopen in werkelijkheid nite echt recht, dus je maakt steeds een kleine fout.
Dat gebeurt netzo goed met de invoering in het recursie scherm.
Daar kan je alleen de stapgrootte kleiner nemen, zodat het nauwkeuriger wordt.
Overigens is het nog handiger om er dan een grafiek van te plotten. Dat doet de rekenmachine veel sneller dan een tabel. Kijk vervolgens met 2ND TRACE (=CALC) en VALUE , waarna je b.v. 20 kan intikken om het 20e punt te berekenen.
Succes.
ldr
30-9-2007
#52300 - Differentiaalvergelijking - Leerling bovenbouw havo-vwo