Ik ben momenteel bezig met een klanttevredenheidsonderzoek voor een website. Het idee is om dit 2 maal te meten en kijken of het verschil significant is.
Rekeninghoudende met een betrouwbaarheid van 95% en een foutmarge van 5% heb ik een kleine 400 responses nodig.
De grote vraag is echter: Hoe weet ik of de mensen die de enquete ingevuld hebben representatief zijn voor mijn populatie?
Of hoe zou ik dit anders kunnen indekkenWouter
10-5-2007
Wanneer je niets weet over de populatie dan kun je niet controleren en ook niet sturen op de representativiteit. Om toch een zo goed mogelijk onderzoek te krijgen moet je proberen eventuele (steekproeffouten) te vermijden.
1) Zorg dat je de steekproef zoveel mogelijk aselect neemt.
2) Denk na over hoe je de respondenten gaat benaderen.
3) Zorg voor een zo hoog mogelijke respons.
Wanneer je bijvoorbeeld een onderzoek doet over de tevredenheid over het plaatselijk winkelcentrum en je gaat in dat winkelcentrum zelf enqueteren dan maak je twee fouten.
a) Consumenten die niet tevreden zijn zijn ondervertegenwoordigd in je steekproef (die komen namelijk niet meer)
b) Consumenten die vaker in de week boodschappen gaan doen zijn oververtegenwoordigd.
Het enige wat je kan doen is proberen dit soort problemen te voorkomen.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
10-5-2007
#50690 - Steekproeven - Student hbo