Hallo,
Ik ben nu bezig met mijn NIMA-Marketing B en heb hiervoor HBO-Bedrijfseconomie gedaan maar dat is jaren geleden. En volgens mij is m'n statistiek kennis aardig weggezakt.
Je zou eenvoudig een steekproefomvang moeten kunnen vaststellen indien je het gemiddelde kent en uitgaat van een normale verdeling van de populatie.
Vb. Ik wil inzicht krijgen in het gemiddeld marktaandeel met een nauwkeurigheid van 10% en bij een betrouwbaarheid van 95%.
Case: Als fabrikant van snoep wilt u weten wat uw gemiddeld marktaandeel is. U weet dat het gemiddeld verbruik van snoep door kinderen in uw doelgroep ligt op 25 kg. per jaar. Aangezien we uitgaan van een normale verdeling, zal de standaardafwijking 8,53 kg bedragen.
Dit is gegeven. Ik snap echter niet hoe men komt aan de standaardafwijking van 8,53 kg. Ik kan er op uitkomen indien ik 25 kg vermenigvuldig met de z-waarde van 1 (0,3413). Ik zou alleen niet weten waarom dat hier zou moeten. Met andere woorden hoe (en waarom) bereken je de standaarddeviatie in dit geval.
Het lukt mij wel dat als ik gebruik maak van die 8,53 kg, om de steekproef die het gemiddeld verbruik aangeeft van de doelgroep met een nauwkeurigheid van 10% te bereken en vervolgens het marktaandeel te berekenen.
Ik kijk uit naar uw reactie.Tom van Nunen
11-1-2007
Tom,
Ik snap echter niet hoe men komt aan de standaardafwijking van 8,53 kg. Ik kan er op uitkomen indien ik 25 kg vermenigvuldig met de z-waarde van 1 (0,3413).
Wij snappen dat ook niet. Een normale verdeling wordt gekenmerkt door twee parameters die gegeven moeten zijn. Je kunt nu eenmaal de ene niet uit de ander afleiden. Maar de NIMA opstellers hebben vaker vreemde statistische kronkels. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
17-1-2007
#48492 - Steekproeven - Student hbo