WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op zaterdag 23 november 2024

Transportprobleem

Fase 1 met de noordwesthoekmethode of de methode van Vogel begrijp ik wel, maar ik begrijp de stepping-stone-methode niet. Hoe weet ik als ik een lege cel vermeerder met 1 eenheid,waar er dan vervolgens 1 eenheid verminderd moet worden en hoe lang gaat dit door?

Groeten Tjenne

Tjen
23-8-2006

Antwoord

Even een antwoord op beide vragen:

Dat is toch min of meer een kwestie van alle mogelijkheden proberen. Feitelijk kijk je of het interessant is om een lege cel met 1 te verhogen. Dan moet je een gevulde cel in dezelfde rij 1 kunnen verlagen, in dezelfde kolom moet je weer een andere cel kunnen verhogen en weer een andere cel kunnen verlagen in de bijbehorende rij. Je maakt in feite in je tabel een rechthoek met startcel met aantal 0 waar je begint het aantal te verhogen en vervolgens twee aangrenzende hoekpunten met aantal niet 0 waar je verlaagt en nog een 4e hoekpunt waarvan het aantal er niet toe doet en je verhoogt. Doordat je uitgangssituatie een tabel met nogal wat aantallen 0 is is het aantal mogelijkheden om zo'n rechthoekje te maken beperkt.
Je kijkt wat de verhoging van de lege cel met 1 en de verlaging van de de volgende stappen voor de totale kosten betekent. Is dat negatief dan leidt de stepping stone methode tot kostenverlaging en dat is interessant. Je kunt met dit proces doorgaan tot een van de cellen waar je steeds verlaagt aantal 0 krijgt.
Overigens moet je van elke lege cel bepalen of een verhoging met 1 in zo'n cel een vermindering van kosten op kan leveren. Uiteraard begin je daarna aan te passen bij de lege cel waar de besparing het grootst is..........

Dit proces gaat zo door tot je ontdekt dat alle lege cellen niet meer kunnen leiden tot kostenvermindering.

Wel lastig uit te leggen zo, maar kijk eens in het boek Kwantitatieve toepassingen in de bedrijskunde van Arie Buijs. Pagina 162 tm 166, daar staat alles duidelijk in beschreven.

Met vriendelijke groet
JaDeX

jadex
24-8-2006


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#46446 - Lineair programmeren - Student hbo