WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op donderdag 21 november 2024

Re: Breuken vereenvoudigen

Bedankt voor de uitleg, maar helaas kom ik er nog niet echt uit.
Ik heb de hele ochtend al een beetje zitten vogelen met deze sommen. Maar net als ik denk de logica erin te zien krijg ik weer een som die dit weer doet veranderen.
Zelfs met simpele dingen zoals

t2-4
---- = t+2
t-2

Ik zou bij deze som gaan 'wegstrepen', alleen ik zou dit overhouden: t-2 Waarom is het bij hun een + geworden?

En net als bij deze

 
y(x-y) x(x+y)
------ · ------ =
x(x-y) y(y+x)

-y(x-y) x
------- · - = -1
x(x-y) y


Over die laatste heb ik al zoveel vragen, ik snap het echt niet.
Ik zou graag willen weten wat er precies gebeurd, welke stappen er genomen worden. Ik hoop niet dat het te veel is gevraagd maar kunt u aub uitgebreid de stappen laten zien hoe dit uitgerekend wordt. Want er worden getallen/letters verplaatst en dergeljke. Maar daar lees je verder niets over in het antwoorden blad.

Inelk geval bedankt voor de hulp.



Wes
16-3-2006

Antwoord

Beste Wes,

Over je vorige opgave heb ik precies gezegd wat je moest doen, die haakjes uitwerken. Heb je dat geprobeerd? Laat zien wat je doet of waar je vast zit.

Voor de tweede opgave hebben ze de teller ontbonden: t2-4 = (t-2)(t+2), dan kan je de factor t-2 in teller en noemer schrappen en blijft er dus t+2 over.

De derde opgave is mis, ofwel staat er een fout in de tweede stap. Er verschijnt daar een minteken uit het niets, misschien was één van de factoren een (y-x) ipv (x-y) daar? Verder doen ze niets anders dan gemeenschappelijke factoren schrappen.

Als je nog met die eerste of een andere opgave zit, laat dan eens zien wat je geprobeerd hebt of wat je precies niet snapt.

mvg,
Tom

td
16-3-2006


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#44319 - Formules - Leerling bovenbouw havo-vwo