het begin snap ik het nog wel, maar hoe kom je aan die 1+1 en die 1/(x4-1)? Ik moet dit ook oplossen voor school en ik snap het tot hier, maar dan niet. De opdracht is om deze breuk te splitsen in 4 termen. Alvast bedankt
Rick
24-1-2006
Volgens de theorie op breuksplitsen moet je in het geval de graad van de teller groter of gelijk is aan die van de noemer eerst wegdelen.
Daar bestaat een handige methode voor. Daar kan je nog veel plezier aan beleven... vooral ook bij het bepalen van asymptoten van quotientfuncties en bij integreren!
De bedoeling is dat je nu de laatste term 'breuksplitst'. Dat zal dan iets moeten worden als:
Maar dan moet je dan zelf maar 's bedenken wat er op de puntjes moet komen. Maar met de aanwijzingen op breuksplitsen moet dat wel lukken, denk ik... o ja... samen met die '1' heb je uiteindelijk 4 termen toch?
WvR
24-1-2006
#43237 - Breuksplitsen - Leerling bovenbouw havo-vwo