Geachte heer mevrouw,
Over onmgeveer 2 maand ga ik mijn vervolg keuringen doen bij een burgerluchtvaart maatschappij. hierbij is hoofdreken van belang en het rekenen met snelheden , afstanden en tijd.
Ik zou hier graag meer over te weten komen en het liefst nog wat oeffen materiaal.
Kunt u me alstublieft helpen en of verwijzen.
Bij voor baat heel hartelijk dank.Alexander Cath
5-7-2002
Beste Alexander,
Hier heb je wat standaard formules en wat meer informatie over de snelheden die ze in de luchtvaart gebruiken.
v = snelheid ( m/s )
s = afstand (m)
t = tijd (s)
a = versnelling
snelheid = afstand / tijd
dus v = s/t.
Dit kan je weer kunnen omschrijven naar :
afstand = snelheid · tijd, dus
s = v·t
Verder geldt :
versnelling = snelheid / tijd
a = v / t ( m/s2)
Een andere relatie tussen het bovenstaande is :
vdv = ads
Het oplossen van deze vergelijking geeft :
v2 = 2·a·s , dus
v = √2·a·s , hier staat dus :
snelheid = wortel uit (2 · versnelling · afstand)
De versnelling moet dan wel constant zijn!Weer een andere relatie tussen a, s en t is :
s = 1/2 ·a·t2
Dus weet je de versnelling en de tijd en die versnelling is constant, dan kan je nu de afstand uitrekenen die wordt afgelegd in die tijd. Let wel : alleen als de versnelling constant is!
Verder werken ze in de luchtvaart met verschillende
snelheden , zo gebruiken ze :
IAS ( Indicated Airspeed )
Dit is de snelheid van de lucht die over de vleugels stroomt, dus de snelheid van de lucht, relatief aan het toestel. Dit is in feite de belangrijkste snelheid om te kunnen vliegen. Als deze snelheid te laag wordt, zal de opwaarste kracht die door de vleugels wordt gecreerd dmv de lucht te laag worden en het toestel kan niet meer op hoogte blijven.
TAS (True Airspeed)
Dit is de IAS gecorrigeerd voor de hoogte waarop men vliegt. De instrumenten in de cockpit zijn allemaal geijkt aan de standaard atmosfeer, en die wijkt dus af als je hoog vliegt.
GS ( ground speed )
Dit is de snelheid van het toestel tov de aarde, dus hoe snel je daadwerkelijk van a naar b vliegt op de aarde. Deze snelheid is belangrijk om bv uit te rekenen hoelang een vlucht gaat duren. ( t = s/v )
MACH
Dit is de TAS / lokale geluidssnelheid als ik mij niet vergis. Deze lokale geluidssnelheid is afhankelijk van de temperatuur.
Verder zijn de snelheden in de luchtvaart niet m/s of km/uur maar in miles / uur, en dit noemen ze knots ( knopen).
1 knot = 1 mile per uur.
Er geldt dat 1 zeemijl(mile) = 1,852 kilometer.
Dus als je 100 knots vliegt, dan vlieg je
100·1,852 = 185,2 km / uur etc.
De hoogte wordt in de luchtvaart aangegeven in foots, er geldt dat 1 foot = +/- 0.33 meter.
Dus vlieg je op 30.000 foot hoogte, dan is dat gelijk aan :
30000 · 0.33 = +/- 10000 meter of 10 kilometer.
Ook zit er een instrument in de cockpit welke je verticale snelheid aangeeft, hoe snel je stijgt of daalt. Deze snelheid wordt aangegeven in foot / minuut.
Dus stel dat het instrument aangeeft dat je
280 foot / minuut stijgt, dan is dat gelijk aan :
(280·0.33)/60 = 1.54 meter per seconde.
Een ander belangrijk aspect is de wind, deze wordt aangegeven dmv een hoek en een snelheid. Hierbij geldt dat
noord = 0 graden, oost = 90 graden, zuid = 180 graden en
west = 270 graden. De snelheid wordt aangegeven in knots.
Dus waait de wind volgens : 315 / 12 dan bedoelen ze daarmee
richting = van noord-west naar zuid-oost met 12 knopen.
Het vliegtuig zal agv de wind afdrijven, vooral als de wind haaks staat op de richting waarin het vliegtuig vliegt. De afdrijfhoek is grafisch te bepalen door middel van vector optelling maar wordt meestal gedaan met een computer.
De relatie tussen IAS en GS kan verwarrend zijn. Stel : je vliegt richting het noorden ( koers 000 ) met 300 knopen over de grond gemeten.En de wind waait exact de zelfde kant op met 25 knopen.
Dan zal je Ground Speed 300 knopen zijn, echter je IAS (snelheid van de lucht over de vleugels) zal
300 - 25 = 275 knopen zijn.
Dit betekent dus dat met de wind mee vliegen goed is voor de GS maar slecht voor de IAS. Dit is dan ook de reden waarom vliegtuigen altijd tegen de wind in landen en opstijgen. Dit verhoogt de IAS, maar verlaagt de GS, zodat o.a een kortere start/landings baan nodig is. Dit kan ook een gevaar zijn. Stel je wilt gaan landen en de minimale IAS om te blijven vliegen is 140 knopen. Je vliegt netjes met 150 knopen IAS tegen de wind in . De wind staat recht op het toestel met 15 knopen. Je GS wordt dan 135 knopen. Maar als nu de wind ineens 180 graden zou draaien ( windshearing) dan wordt je IAS ineens 120 knopen, dat is dus te laag en het toestel kan niet langer in de lucht blijven -$\to$>>crash!!
Een laatste tip : Ik weet toevallig uit ervaring waar ze onder andere naar zoeken in bepaalde keuringen in de vliegerij. Een zeer belangrijk aspect is het op een goede manier kunnen verdelen van je aandacht over verschillende dingen tegelijkertijd. Dus ze zetten je in een soort van apparaat waar willekeurig allemaal lampjes gaan branden. Jij moet dan als een bepaald lampje brand een bepaalde knop indrukken. Dit terwijl je meteen wordt gevraagd bv : 'hoeveel is 24·de wortel uit 144?' . Het is een simpele vraag, maar het gaat erom dat je tijdens het (hoofd) uitrekenen de andere zaken ook blijft doen en zo weinig mogelijk fouten maakt. Ook de snelheid van antwoorden is belangrijk. Verder doen ze soms het zelfde maar dan met audio. Je krijgt een headset op en daar hoor je via je linkeroor andere info als via je rechteroor. Je wordt geacht een minuuut lang alleen bepaalde info via je rechteroor te onthouden terwijl je de opdrachten die via je linkeroor worden gegeven uitvoert.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, er zijn zelf genoeg voorbeelden te verzinnen om met bovenstaande formuletjes
te oefenen.
Succes..
Michel
mj
6-7-2002
#3827 - Rekenen - Iets anders