Hallo,
Ik snap niet hoe dat nou eigenlijk werkt! ik word er gek van. Waarom gebruik je maar 2 delen? bv 3x4+49x2-2=0
stel x2(wat betekent dat stel aan x2)
3p2+49p-52=0
Ik snap er nix van Alvast bedankt voor hulpJessy
31-10-2004
Eigenlijk niet zo raar! Het exact oplossen van vierdegraads vergelijkingen is niet zo eenvoudig en eigenlijk doen we daar niet aan... in het voortgezet onderwijs... meestal...
De vergelijking 3x4+49x2-2=0 is zo'n vierdergraads vergelijking. Dit is echter wel heel bijzondere vergelijking! Al je in de vergelijking x2 vervangt door y krijg je 'opeens' iets waar je waarschijnlijk wel iets mee kan:
3x4+49x2-2=0
3(x2)2+49x2-2=0
3y2+49y-2=0 (een soort tekstverwerken...)
Jippie! Dit laatste is 'gewoon' een tweedegraadsvergelijking die je kan oplossen. Daarvoor heb je van alles geleerd, ooit... hoop ik... bijvoorbeeld met de ABC-formule.
Echter komt het allemaal niet zo lekker uit! Waarschijnlijk een foutje in de opgave? Dus echt leuk is het niet... Dat moet je maar eens navragen bij je docent: is dit wel de bedoeling!?
Dus geef ik een ander voorbeeld, zodat je het 'principe' in ieder geval begrijpt:
x4-8x2+12=0
Neem y=x2
y2-8y+12=0
(y-6)(y-2)=0
y=6 of y=2
Nu weer terug... x2=y:
x2=6 of x2=2
x=-√6 of x=√6 of x=-√2 of x=√2
Opgelost!
Hopelijk helpt dat...
WvR
31-10-2004
#29316 - Vergelijkingen - Leerling bovenbouw havo-vwo