hallo,
ik ben van plan een autootje te maken met een motor erin, maar nu ben ik erachter dat, als je hem gaat besturen, in de bocht het binnenste wiel onder een andere hoek staat dan het buitenste wiel, hoe pas je deze kennis toe op het stuurmechanisme?
groet, bertusbertus
16-8-2004
Het principe van de wielbesturing staat ook bekend als het Ackerman principe.
Door deze vorm van wielgeometrie volgen de wielen in het besturingssysteem van een auto allemaal een cirkel met hetzelfde middelpunt. Dit zorgt ervoor dat de wielen aan de buitenkant van de auto in een bocht een grotere cirkel beschrijven dan de binnenste wielen. Zo ontstaan er geen "spanning" in de stuurinrichting bij het nemen van bochten. De voorwielen dienen in gestuurde positie altijd zo te staan dat het verlengde van hun assen (de straal van hun cirkel) elkaar snijden in het verlengde van de achteras. Alle hedendaagse voertuigen hebben een stuurinrichting volgens dit pricipe. Als je zoekt naar "Akkerman principe" in een autoboek kan je er meer over te weten komen. Op internet heb ik niet veel bijzonders kunnen vinden.
vriendelijke groet
pl
16-8-2004
#26620 - Praktische opdrachten - Leerling bovenbouw havo-vwo