In een vierkant met zijde 1 tekenen we een kwartcirkel met straal 1 en als middelpunt een van de hoekpunten. We kiezen zomaar een punt van het vierkant. De kans dat we binnen de kwartcirkel terecht komen is p/4.
Waarom? En hoe bepaal ik met behulp van simulatie op mijn GR de benadering van pAnouk Borst
4-9-2003
Hoi,
Wanneer we het over de kans hebben op een gebeurtenis, dan moeten we eigenlijk het aantal gunstige gevallen delen door het aantal mogelijke gevallen.
In deze context hebben we het over punten en een willekeurig punt (x,y) valt samen met een gegeven punt (x0,y0) als het er 'dicht' genoeg bijligt. Meer formeel: als er voldoende kleine dx en dy bestaan zodat x0=x=x0+dx en y0=y=y0+dy. Een punt valt binnen een oppervlak als het voldoende dicht bij een punt van dit oppervlak ligt. Dit om aan te geven dat de ruimte van mogelijkheden in deze context eigenlijk een oppervlak is.
Het 'aantal mogelijke gevallen' kunnen we dus voorstellen door de oppervlakte van het vierkant: 1.
Het 'aantal gunstige gevallen' door de oppervlakte van de cirkelhoek: p/4.
De kans: p/4/1=p/4
Wat het simuleren betreft zou je 2 willekeurige punten x en y tussen 0 en 1 moeten genereren. Dit zijn dan de coördinaten van een punt binnen het vierkant met oorsprong o en zijde 1.
De punten liggen binnen de cirkel met centrum o en straal 1 wanneer x2+y21.
Je genereert nu een serie van n setjes {(xi,yi,ci)} waarbij ci=1 als xi2+yi21 en anders ci=0. Volgens een basisstelling van het kansrekenen zal sum(ci:i=1..n)/n®p/4 voor n®¥.
Concreet kan je bijvoorbeeld n=100 of n=1000 nemen en tellen hoeveel keer k het willekeurige punt binnen de cirkel valt. De verhouding k/n benadert dan p/4 of 4k/n benadert p... Om meer dan een paar decimalen goed te krijgen, zal je al gauw miljoenen simulaties moeten maken... Niet de beste manier om p te berekenen
Groetjes,
Johan
PS: voor een alternatief: Eerdere vraag
andros
4-9-2003
#13989 - Kansrekenen - Leerling bovenbouw havo-vwo