Een bedrijf wil met 1 cijfer klanttevredenheid meten (rapportcijfer). Als doel is gezet dat het rapportcijfer elk jaar minimaal met 1/10 punt moet stijgen. Hoe bereken ik de minimale steekproefomvang?
1. Populatie bestaat uit 1.679.000 klanten
2. De formules voor berekening van de steekproefomvang bij percentages is me bekend.
3. Ik heb het idee dat ik voor verschillen in gemiddelden (van 2 onafhankelijke steekproeven) een andere formule moet gebruiken. Kan ik hiervoor de formule voor het berekenen van de t-waarde gebruiken en daaruit de n destilleren? Of is er een andere formule voor?
Ik hoop snel wat te horen, bedankt!
YvonneYvonne Maas
14-8-2003
Zoals je al vermoedt gaat het hier niet om fracties maar om gemiddelden. Om daar zicht op te krijgen moet je inderdaad een schatting en/of toets met behulp van een t verdeling gaan uitvoeren. Daarbij is echter van belang hoe de verdeling eruit ziet waaruit de getrokken cijfers afkomstig zijn. Concreet betekent dat dat je eerst zicht moet krijgen op (met name de spreiding van) die verdeling door maar eens een (paar) honderd metingen te doen. Een vooronderzoek dus. Pas dan kun je zeggen hoeveel metingen je extra moet gaan doen om bepaalde resultaten te bereiken.
In twee stappen dus.......met de eerste stap beginnen en dan nog even terugkomen zou ik zeggen..... gaat dat lukken ?
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
15-8-2003
#13442 - Steekproeven - Student universiteit