Wanneer een biljartbal tegen de rand van de tafel stoot dan is de hoek die de teruggekaatste bal met de rand maakt gelijk aan de hoek waaronder hij tegen de rand botst.
Wanneer twee posities A en B op de tafel gegeven zijn, kan je dan de richting bepalen waarin je tegen de bal in het punt A moet stoten opdat hij na een keer tegen rand te botsen, punt B zou raken?James
9-8-2003
Ja hoor. Stel je hebt 2 locaties, A en B.
De zwarte verticale lijn stelt de rand van de biljarttafel voor:
Uitgaande van beginlocatie A, moet je locatie B in gedachten spiegelen aan de wand. Dit levert een punt B'.
Nu mik je vanuit A in een rechte lijn op het (virtuele) punt B'.
De biljartbal zal dan onder de wet "hoek inval = hoek terugkaatsing" weerkaatsen aan de wand. (kun je bedenken waarom?)
Zo kun je vanuit A mikken hoe je B bereiken moet.
groeten,
martijn
mg
9-8-2003
#13351 - Vlakkemeetkunde - 3de graad ASO