De theorie over steekproefgrootte is mij redelijk duidelijk. Maar wat nu als ik uitspreken moet doen over een (klein deel) van de populatie. Bijvoorbeeld:
1% van de klanten is zeer ontevreden.
Ik wil weten wat de belangrijkste reden is voor deze klanten om ontevreden te zijn. Kan ik met een 95% betrouwbaarheid en een 5% afwijking dan volstaan met een steekproef van 384 (gemiddeld maar 4 zeer ontevreden klanten) of moet ik zorgen voor 384 zeer ontevreden klanten (en dus een steekproef van 38400 nemen)? De populatie is rond de 3000.Steven Nijhuis
4-8-2003
Dan zou je volgens jouw redenering 384 ontevreden klanten moeten hebben. Dat gaat bij een populatie van 3000 al zeker niet op. Je moet het verhaal anders zien. Dit soort onderzoeken wordt vaak als volgt opgezet:
-Onderzoek kwantitatief het percentage ontevreden klanten.
-Registreer kwalitatief de redenen van het niet tevreden zijn.
-Kijk per aangegeven reden of je deze oorzaak van de ontevredenheid makkelijk kunt (en wilt) wegnemen.
Dat betekent dus dat je die genoemde redenen als een kwalitatief deelonderzoek beschouwt: het gaat er dan niet om hoe vaak elke reden percies voorkomt. Je bent er alleen in geinteresseerd welke redenen er genoemd worden. Zo kun je het met een tortale respons van 384 wel af.
Met vriendelijke groet.
JaDeX
jadex
5-8-2003
#13283 - Steekproeven - Student universiteit