Ik heb een marktonderzoek gedaan naar een 6tal markten. Deze bestonden uit:
(tussen haakjes staat eerst de respons op de enquete na de / staat de totale markt bestaande uit Potentiele klanten+huidge klanten.)
Semiconductor(3/11=27%)
Medical(7/21=33%)
Food Processing(4/18=22%)
Office Equipment(8/25=32%)
Gases & Fluid Control(3/19=16%)
Telecoms Equipment(1/3=33%)
*potentiele klanten zijn in een eerder onderzoek gedefinieerd.
Ik heb nu een aantal vragen. Ik heb niets te maken met steekproefgrootte aangezien we alle bedrijven benaderd hebben.
1. Hoe kan ik iets zeggen over de betrouwbaarheid van de uitkomsten. Is bijvoorbeeld boven de 20% respons betrouwbaar? Hoe zit dat dan met de Telecoms Equipment markt, aangezien daar maar 1 op de 3 bedrijven heeft gereageerd? Waar ligt de grens tussen een indicatief onderzoek en een onderzoek waar meer dan alleen trends uit afgeleid kunnen worden.
2. Mag ik deze markten direct met elkaar vergelijken in bijvoorbeeld een staafdiagram. Aangezien ik niet in alle markten evenveel respons heb gekregen. Als dit niet mag hoe kan ik het dan omrekenen dat ik de resultaten van de 6 markten wel met elkaar mag vergelijken.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen aangezien het een afstudeeropdracht betreftJolanda selder
25-6-2003
De groottes van de deelpopulatiesgroottes zijn erg klein, je respons is minimaal. Dat betekent een grote onnauwkeurigheid/onbetrouwbaarheid en een grote kans dat ook de representativiteit in het geding komt.
Groepen vergelijken is al helemaal uit den boze. Dat kun je natuurlijk ook wel inzien want op die laatste markt met 1 respondent is de bijbehorende score altijd 0% of 100% en daar heb je dus zeer weinig aan.
Gezien de resultaten is een kwantitatief onderzoek nu van de baan. Het enige wat je wel kunt doen is (waar mogelijk) dit onderzoek als kwalitatief hanteren.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
25-6-2003
#12785 - Statistiek - Student hbo