wij zijn bezig met een onderzoek en moeten hierbij de significantie berekenen.
het berekenen van de chi-kwadraat waarde is ons gelukt. nu komt er bij een bepaalde tabel een chi-kwadraat waarde van 133.4 uit. bij deze tabel hoort een kritische waarde van 18.31 (6 kol. 3 rijen, betr. 95%)
wat betekend het nu dat de chi-kwadraat waarde zoveel hoger is als de kritische waarde. is er dan wel, of juist geen sprake van een samenhang? oftewel, is deze tabel wel bruikbaar voor de gehele doelgroep of kunnen we nix met deze tabel doen?
wat is de duidelijke betekenis van de chi-kwadraat waarde en van de kritische waarde?
we hebben de chi-kwadraat waarde uit een tabel gehaald waarin 2 vragen gekoppeld zijn. nu hebben we in acces ook enkele cross-tabellen gemaakt waarin 3 vragen aan elkaar gekoppeld zijn. kunnen we bij deze tabellen ook zomaar de chi-kwadraat waarde berekenen? en wat wil deze waarde dan zeggen?
hoop dat iemand ons verder kan helpen!
alvast bedankt
Angelique@ngel
27-5-2003
Hoi Angelique,
Altijd eerst even zeggen welke toets je gebruikt, de chi-kwadraat verdeling kent namelijk nogal wat verschillende toepassingen in diverse toetsen. Ik neem dus maar aan dat het een chi-kwadraattoets op onafhankelijkheid betreft.
Die kritieke waarde 18,31 zit bij 10 vrijheidsgraden. Dat kan ik absoluut niet thuisbrengen want in en 6x3 kruistabel gebruik je doorgaans 2 vrijheidgraden. Bij die 2 vrijheidsgraden vind ik dan de kritiek waarde 5,99 ??
Dat je bij je chi-kwadraattoets verwerpen moet kun je op twee manieren zien:
- de berekende chi-kwadraatwaarde (133,4) grens kritiek gebied (5,99)
- de significance (uit spss (pearson), zal wel 0,000 zijn) a (0,05)
Met dit soort toetsen probeer je aan de hand van een steekproef ALTIJD iets te zeggen over de populatie. Concreet betekenen deze uitkomsten dan dat er in de populatie (de hele doelgroep dus) verband is tussen de twee kenmerken. De hoogte (133,4) van die berekende chi-kwadraatwaarde doet vermoeden dat dat verband behoorlijk sterk is. Daar kun je IN DE STEEKPROEF wel iets over zeggen met behulp van Cramer's V (zie dictaat statistiek - beschrijven van jullie opleiding). Met rijpercentering kun je wellicht ook iets zeggen over hoe dat verband dan in elkaar zit.
3 vragen tegelijk bekijken wordt lastig. Het ligt er een beetje aan op welk meetniveau die vragen zijn. Dat bepaalt wat je ermee zou kunnen en zou moeten willen. Zijn het pure interval-ratiovariabelen dan kun je wel iets doen met meervoudige regressie.
Bij ordinale of nominale variabelen kun je wel drie variabelen tegelijk willen bekijken, je kunt daar zels een kruistabel van maken, maar wat is dan je conclusie als er een verband is? Daar kom je zeker op HBO niveau nooit goed uit. Dus gewoon niet aan te raden.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
30-5-2003
#11735 - Statistiek - Student hbo