Als stage-opdracht voer ik een imago-onderzoek uit voor een bedrijf. Dit bedrijf is opgedeeld in drie specialismen. Per specialismen wou ik zo'n 50 klanten benaderen met een enquete. Het bedrijf bevat in totaal zo'n 3000 klanten. Ik heb ergens gelezen dat als basisregel geldt dat je zo'n 5% van de totale populatie moet nemen. Klopt dit en zo ja, van wie is deze regel afkomstig? Zijn 150 klanten representatief en zo ja: hoe kan ik deze keuze onderbouwen?
ps. Ik ben communicatie-student,echt een leek met wiskunde, dus graag stap voor stap de uitleg.marieke
12-5-2003
Het onderzoek wordt dus uitgevoerd onder klanten van het bedrijf. Nu is het de vraag wat het doel van je onderzoek is. Moet je uitspraken doen per specialisme, moet je misschien deze specialismen met elkaar vergelijken of gaat het er eigenlijk om om uitspraken te doen over het bedrijf in het totaal (dus NIET apart over specialismen).
Een andere zaak is hoe het met de klanten van deze specialismen zit. Hoeveel klanten zijn dat per sepcialisme, zijn dat verschillende klanten of is er overlap, in het laatste geval: hoe groot is die overlap en hoe ga je dan de steekproef trekken. Dit moet je eigenlijk eerst in kaart brengen.
"zo'n 5% van de totale populatie moet nemen" klopt in ieder geval zeker niet.
"150 klanten representatief" daar kun je weinig van zeggen.
ps..... bij communicatie geven ze toch ook marketing en marktonderzoek? Dan had je er wel wat meer van mogen weten.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
13-5-2003
#10904 - Steekproeven - Student universiteit