hay!Wij moeten ook een po maken over derdegraadsvergelijkingen. We hebben dit voorbeeld bekeken maar snappen niet waar die `s` vandaan komt en waarom je de formule door `x-s´ moet delen. Kunnen jullie dit misschien op een makkelijkere manier uitleggen??? Alvast dankjewel....Sjmer en Vanniesnadine
26-4-2003
Als je alle oplossingen van een derdegraadsvergelijking wilt vinden, moet je je realiseren dat er altijd minstens één is. Probeer maar eens wat verschillende grafieken te plotten, door in y=x3+ax2+bx+c verschillende waarden voor a, b en c in te vullen.
Stel je nu voor dat je een oplossing, x=s, van de vergelijking kent (die zie je bijvoorbeeld gemakkelijk zitten, omdat je dat bijvoorbeeld in een tabel ziet). Door nu te delen door (x-s) houd je een tweedegraadsvergelijking over, en die kun je simpel met de abc-formule aanpakken.
Een voorbeeld: x3-5x2-6x+10=0.
Je ziet makkelijk dat x=1 een oplossing is.
Delen door x-1 geeft: x2-4x-10=0
(kijk bij het antwoord van je oorspronkelijke vraag hoe dat moet)
En nu de abc-formule:
En nu heb je alle oplossingen gevonden. Deze methode 'doet het' dus alleen als je één oplossing kunt vinden.
jr
26-4-2003
#10323 - Vergelijkingen - Leerling bovenbouw havo-vwo